شکست در گذشته و موفقیت در کنکور: رازهایی برای کنار آمدن با شکستها

شکست در گذشته و موفقیت در کنکور
شکست در گذشته و موفقیت در کنکور

بدون شک همه ما بارها و بارها شکست در گذشته رو تجربه کردیم. مثلا آزمون های آزمایشی رو خراب کردیم، بخشی از سال رو به درستی درس نخوندیم، به دلیل بد بودن معلم ریاضیمون برای همیشه از این درس متنفر شده باشیم، یک سال کنکور رو بد داده باشم، به هر دلیل نتونسته باشیم در تابستون سال کنکور درس بخونیم و به کل از دستش دادیم و کلی مورد شبیه به این.

اما با این مشکلات چیکار باید کرد؟ باید برای همیشه در گوشه‌ای از ذهنمون نگهشون داریم؟ یا باید خوب و بد رو به هرشکلی که شده پشت سر بذاریم و وقت باقیمونده رو برای پیشرفتمون استفاده کنیم؟ برای این کار چه اقداماتی لازمه تا بتونیم با شکست‌ها کنار بیایم؟

کنار گذاشتن خرافات، یکی از راه های کم کردن شکست ها

چطوری تجربه های منفی گذشته رو کنار بذاریم؟

خیلی از بچه ها گاهی به ما می‌گن که “هروقت سمت چپ سالن باشم آزمونم رو خراب می‌کنم.” “یه مداد شانس دارم که اگر با خودم ببرشم و باهاش جوابهارو وارد پاسخبرگ کنم، قطعا بیشتر جوابهام درست درمیان!” یا حتی یکی از بچه‌های فرزانگان به ما می‌گفتم “من از قبل اطمینان داشتم که در المپیاد زیست شناسی مدال کسب می‌کنم؛ اما چون این اتفاق نیوفتاد دیگه یقین دارم هیچوقت قرار نیست موفقیت خاصی سراغم بیاد.”

تمام اینها فقط و فقط یکسری خرافات هستن که ذهن ما ایجادشون می‌کنه و ازشون نتایجی رو می‌گیره که مانع پیشرفت ما می‌شن. مثلا بعضی ها فکر می‌کنن چون نتونستن در تابستون درس بخونن، قطعا همه چیز براشون تمام شده و باید امسال رو پشت کنکور بمونن.

این تصور کاملا اشتباهه؛ مثلا رتبه 17 کنکور ریاضی از اواسط آبان کنکوری خوندن خودش رو شروع کرد و به این رتبه رسید.

شکست در گذشته بخشی از رشد کردنه

شکست در کنکور بخشی از رشد کردنه! بله این دقیقا درسته. چه در پروسه کنکور و چه در گذشته، اگر هر مشکل یا شکستی داشتید، نباید اجازه بدید که اون بخش از زمان گذشته مانع شکوفا شدن آینده شما بشه. شکست هرچقدر هم که سنگین باشه قطعا با خودش درسهایی رو به همراه داره. می‌تونید از اونها درس بگیرید و بجای غصه خوردن و دست روی دست گذاشتن، با برنامه ریزی و روحیه قوی برای پیشرفتتون گام بردارید.

اگر در گذشته اشتباهاتی داشتید یا بخاطر شرایط، نتونستید جوری که می‌خواستید پیش برید، اجازه ندید که آینده هم به این شکل پیش بره. تصمیم جدی بگیرید که بعد از شکست در کنکور یا شکست در گذشته، از این به بعد برای هرکاری بیشترین تلاش رو انجام بدید تا بتونید به رشته و دانشگاه مورد نظرتون برسید و از زندگی لذت ببرید.

رمز و راز های موفقیت پس از شکست در گذشته

اولین کاری که باید برای کنار اومدن با شکست در گذشته و موفقیت در کنکور انجام بدید این هست که با گذشته و اتفاقات اون کنار بیاید.

واقعیت اینه که فکر کردن و گیر کردن در گذشته چیزی به شما اضافه نمی‌کنه و فقط باعث اتلاف وقت و همچنین خراب شدن آینده می‌شه.

اگر خیلی خودتون رو در سال کنکور درگیر اتفاقات گذشته کنید بدون شک نمی‌تونید برای آینده قدم بردارید و خود این موضوع هم قطعا بعدها باعث حسرتتون می‌شه.

برای موفقیت در سال کنکور گذشته رو رها کنید

رها نکردن گذشته بدون شک مشکلاتی رو براتون به وجود میاره. یکی از این مشکلات ایجاد مانع ذهنیه. مثلا اگر شما قبلا در آزمونها ترازتون هیچوقت از 6000 بالاتر نرفته ممکنه این ذهنیت رو برای شما ایجاد کنه که هرگز قرار نیست ترازی بیشتر از این کسب کنید. همین موضوع هم باعث می‌شه که نخواید حتی به بار دیگه و به مقدار بیشتری تلاش کنید.

در حالی که رها کردن گذشته باعث بشه که بخواید یه شانس دیگه به خودتون بدید و قطعا با این کار به دلیل بیشتر شدن انگیزتون برای موفقیت و همچنین درس گرفتن از گذشته، شانس رسیدن به هدفتون خیلی بیشتره.

چطور با شکست در گذشته کنار بیاییم؟

موضوع مهمی که باید بدونید این هست که در سال کنکور احساسات خیلی زیاد به بچه ها چیره می‌شن. خصوصا احساسات مربوط به شکست ها در گذشته. خیلی اوقات باورهای ما از همین احساسات نشات می‌گیرن و باعث می‌شن نتونیم به جلو حرکت کنیم. اما با یه راهکار ساده می‌شه به راحتی با شکست‌های مختلف که از گذشته به جا موندن کنار بیایم.

اون هم این هست که طرز فکر و باورمون رو تغییر بدیم. چه کسی گفته که اگر 2 بار نتونستیم قراره برای بار ششم هم نتونیم؟ چه کسی گفته هرکسی که رتبه برتر شده فقط در سال کنکور حتما در تابستون هم درس خونده؟ یا اینکه همه رتبه برترها باید از همون ابتدا تراز بالای 7000 داشته باشن؟

این موارد همگی چیزهایی هستن که فقط با فکر کردن بهشون شرایط رو برای خودتون سخت تر می‌کنید. ولو این که ما تعداد زیاید رتبه برتر داشتیم که اصلا در سال کنکور در تابستون نتونستن درس بخونن! یا حتی افرادی که با ترازهای خیلی پایین شروع کردن و به رتبه های 2 رقمی یا حتی تک رقمی رسیدن!

به یاد داشته باشید که اگر دیگران تونستن پس قطعا شما هم می‌تونید! و اگر نتونستن شما اولین نفری باشید که این کار رو می‌کنه.

میشه شکست در کنکور رو دور زد؟

قطعا می‌شه. شما باید به توانایی ها و تلاش خودتون ایمان داشته باشید تا نتیجه این ایمان رو ببینید. دقیقا مثل صاحب کمپانی پورش که یکبار ازش سوال شد: “اگر تمام ثروتت رو از تو بگیرن چه اتفاقی برات میوفته؟” و اون هم گفت: “هیچی؛ چون حتی اگر صفر هم بشم بازهم تمام چیزهایی که دارم رو به دست میارم.”

چه چیزی باعث می‌شه این فرد این حرف رو بزنه؟ قطعا باور به توانایی های خودش! چیزی که بهتون پیشنهاد می‌کنیم که حتما در سال کنکور اون رو در خودتون تقویت کنید.

اجازه ندید گذشته باعث خراب کردن آینده بشه!

آیا در گذشته دانش‌آموز درسخونی نبودید؟ آیا اونطوری که می‌خواستید و توقع داشتید پیش نرفتید؟ همیشه جزو کسایی بودید که عملکرد خوبی نداشتن؟ مهم نیست!

شما نباید اجازه بدید این روند ادامه پیدا کنه. اگر همیشه معدل زیر 17 داشتید چرا نباید بتونید که رتبه برتر بشید و در دانشگاه های تاپ درس بخونید؟ نباید این ذهنیت که “در گذشته نتونستید” باعث بشه که تلاش نکنید.

باید بدونید که انسان به مرور زمان تغییر می‌کنه. شاید چیزی که قبلا برای شما غیرممکن بوده، حالا براتون ساده تر باشه. پس بهتره اگر تا اینجای داستان زندگی شما خوب نبوده، تلاشتون رو در سال کنکور بیشتر کنید و از اینجا به بعد رو زیبا خلق کنید.

راز موفقیت در آینده: شکست در گذشته

اگر هرگز شکستی در گذشته وجود نداشته باشه ما آدمها از چی قراره درس بگیریم؟ چطور باید به سمت موفقیت پیش بریم وقتی هنوز سرمون به سنگ نخورده؟

یعنی اگر از یه زاویه دیگه به ماجرا نگاه کنید می‌‌بینید که شکست در گذشته یک نوع نعمت و هدیه خصوصا در سال کنکوره؛ چون بهتون کمک می‌کنه که یک مسیر اشتباه رو 2 بار دنبال نکنید. حتی در حین مطالعه برای کنکور هم از اشتباه کردن نترسید. اشتباه شما در آخر درسهای زیادی رو به شما می‌ده.

شکست ها بهونه ای برای تلاش نکردن!

فروید می‌گه ما آدم ها می‌تونیم به اشکال مختلف خودمون رو قانع کنیم. مثلا برای خود ما هم در سال کنکور پیش اومده که وقتی ساعت حتی 1 دقیقه هم از زمانی که می‌خواستیم درس رو شروع کنیم گذشته باشه، ترجیح می‌دیم درس رو استارت نزنیم.

اما قطعا خودمون هم بهتر می‌دونیم که دلیل این موضوع رند نبودن ساعت نیست. بلکه تنبلی کردن و تلاش ما برای در رفتن از بار درس خوندنه. در واقع ذهن ما در حال بدل پوشی و فریب خودشه.

همین موضوع در زمان تلاش نکردن هم رخ می‌ده. ما برای تلاش نکردن، درست درس نخوندن و تست نزدن و مواردی از این قبیل، شکست در گذشته رو بهونه می‌کنیم.

چطور گذشته و شکست های اون رو در سال کنکور فراموش کنیم؟

شاید به این راحتی ها نشه گذشته، یا لااقل بخش هایی از اون رو، فراموش کرد. پس برای رها شدن از بند اون باید چیکار کرد؟ بهترین کار پذیرش و هضم گذشته هست. یعنی سعی کنیم با هرچیز خوب و بدی که برامون اتفاق افتاده کنار بیایم و اجازه ندیم که گذشته بیشتر از این زمان حال و آینده مارو تحت تاثیر خودش قرار بده.

مثلا مریم میرزاخانی، نابغه ریاضیات، یک بار گفته بود که در دوم راهنمایی از ریاضی متنفر بود! به این دلیل که معلم سال قبل اونها در درس ریاضی بهشون بها نمی‌داده و همین موضوع باعض شد که ایشون به این درس علاقه ای نداشته باشن.

حالا تصور کنید اگر ایشون به این موضوعات که در گذشته اتفاق افتاده بود بها می‌دادن و اجازه می‌دادن که این تنفر ادامه پیدا کنه، چقدر همه چیز متفاوت می‌شد و قطعا خبری هم از مدال فیلدز، بزرگترین جایزه‌ای که یک فرد می‌تونه در دنیای ریاضیات بگیره، نبود!

فراموش کردن گذشته یک شبه اتفاق نمیوفته

اگر بخش یا بخش هایی از گذشته مشکل دارید و می‌خواید فراموشش کنید یا اون رو در ذهنتون کمرنگش کنید، نیازه که برای این کار زمان صرف کنید و بدونید که هضم شکست در گذشته یک شبه اتفاق نمیوفته.

با استمرار و تلاش برای حذف خاطرات و الگوهای بد، بدون شک به مرور همه چیز همونطوری پیش خواهد رفت که همیشه انتظارش رو داشتید.