جلوگیری از پرش ذهنی در حین مطالعه + راهکارهای کلیدی

جلوگیری از پرش ذهنی در حین مطالعه راهکارهای کلیدی
جلوگیری از پرش ذهنی در حین مطالعه راهکارهای کلیدی

جلوگیری از پرش ذهنی در زمان درس خوندن به چه دلیلی اتفاق میوفته؟ خیلی از بچه ها از این موضوع ناراضی هستن که چرا مدام در طول روز بارها به فکر فرو می‌رن و به همین دلیل نمی‌تونن به خوبی تمرکز کنن. اما چرا این اتفاق میوفته؟ چطور می‌شه این مشکل رو حل کرد؟

در ادامه به صورت کامل این موارد رو بررسی می‌کنیم و براش راه حل ارائه می‌دیم؛ پس با ما همراه باشید.

دلایل عدم تمرکز در زمان مطالعه

اولین قدم برای جلوگیری از پرش ذهنی این هست که اول بفهمیم پرش ذهنی اصلا چرا اتفاق میوفته؟ به صورت کلی در طول یک روز ما خواسته یا ناخواسته به موارد خیلی خیلی زیادی فکر می‌کنیم. مواردی که به ذهن ما میان 2 درسته هستن:

  1. افکار مرده: مواردی که وقتی بهشون فکر می‌کنیم در ما کنش ایجاد نمی‌کنن افکار مرده هستن. این موارد در همه‌ی آدمها به اشکال مختلف وجود دارن و واقعا هم آزاردهنده هستن. مثلا در حالت منفی این که فکر با خودتون فکر می‌کنید اگر قبول نشم چی؟ چه بلایی سرم میاد؟ اگر تراز پایین در آزمون بیارم چی؟ باید بعدش چیکار کنم؟ یا حتی در حالت مثبت وقتی فکر می‌کنید که قراره رتبه 1 کنکور بشید و همه تحویلتون بگیرن هم دارید به یه موضوع مرده در ذهنتون فکر می‌کنید.
  2. افکار زنده: فکرهایی که وقتی به ذهن شما میان باعث ایجاد کنش می‌شن. مثلا وقتی فکر می‌کنید که ممکنه نتونید در کنکور به نتیجه دلخواهتون برسید، بجای فکر و خیال کردن تصمیم می‌گیرید بهتر درس بخونید، بیشتر تست بزنید، مرور بیشتری داشته باشید، از گوشی کمتر استفاده کنید و… .

موضوع مهم اینه که مورد اول، یعنی افکار مرده همیشه و خصوصا در سال کنکور بسیار آسیب زننده هستن. به حدی که با کنترل کردن اونها به مرور می‌بینید که جلوگیری از پرش ذهنی در شما اتفاق افتاده! اما چطور می‌شه افکار مرده رو مدیریت کرد؟ چطور می‌شه این افکار رو به سمت افکار زنده و پویا هدایت کرد؟

ترفند جلوگیری از پرش ذهنی و عدم تمرکز در هنگام مطالعه کنکور

برای این که این مشکل رو حل کنید سعی کنید به مرور موارد زیر رو رعایت کنید تا در نهایت پرش ذهنی خودتون رو از بین ببرید.

1.برای کم شدن پرش ذهنی، افکار مرده منفی رو حذف کنید

یعنی وقتی فکر می‌کنید اگر به نتیجه دلخواهم در سال کنکور نرسم چی؟ و مواردی از این دست. باید فکر کردن به این موضوعات رو برای همیشه برای ذهنتون ممنوع کنید. هروقت که به موضوعات منفی سراغتون اومدن فورا ذهنتون رو منحرف کنید. در واقع مغز ما دقیقا مثل یه کودک کاملا قابل تربیته. یعنی به مرور هم عادت می‌کنه که دیگه به موارد مرده منفی فکر نکنه.

2.فکرهای مرده رو به افکار زنده تبدیل کنید

اما چطور؟ برای مثال وقتی این موضوع به ذهنتون می‌رسه که وای من چقدر توی درس ریاضی ضعیفم، بجای این که اجازه بدید این موضوعات مخرب عمیق تر بشن و درگیرتون بکنن، فورا یه اقدامی براشون انجام بدید.

مثلا با یک مشاور یا مدرس ریاضی در این باره حرف بزنید، کتاب تست و آموزش خوب برای این درس بخرید و ازش استفاده کنید، براش کلاس برید، هر روز یک تعداد ساعتی رو برای خوندن اون درس وقت بذارید و… .

با این کارها خودتون هم حال خیلی بهتری پیدا می‌کنید چون دارید موضوع رو کنترل و حل می‌کنید! در ضمن بعدها هم دیگه همین موضوع دوباره باعث ایجاد فکر و خیال در شما نمی‌شه. این راهکار ساده اما کاربردی می‌تونه در جلوگیری از پرش ذهنی کمک خیلی بزرگی بهتون بکنه.