چرا درسخون نمیشم؟ فرهنگ نادرست موفقیت

قاتل تمرکز چیست؟ چطور تمرکزم رو افزایش برم؟ چرا تمرکزم کم شده؟

چرا درسخون نمیشم؟ کلی تلاش میکنم اما واقعا نمیتونم عین خیلی از دوستام یه فرد درسخون بشم! چرا؟ فرهنگ های جامعه میتونه توی موفقیت یا عدم موفقیت ما تاثیر مستقیم بذاره. چطوری؟

همون طور که وقتی به مردم بعضی از جوامع مثل چین، ژاپن و یا کره جنوبی نگاه میکنیم فرهنگ تلاشگری و سحرخیزی توی جامعه شون نمود داره. این فرهنگ میتونه باعث موفقیت ما توی هر مرحله زندگی و حتی کنکور ما بشه. حالا ما چطوری میتونیم به فرهنگ موفقیت برسیم؟ این همون مسئله ایه که قراره اینجا با شما به اشتراک بذاریم. 🙂 پس با ما همراه باشید.

فرهنگ نادرست قاتل خاموش موفقیت. چطور میتونیم درسخون بشیم و توی کنکور موفق بشیم؟
فرهنگ نادرست قاتل خاموش موفقیت

فرهنگ موفقیت چی هست اصلا؟

به نظر ادوارد بارنت تایلور، انسان شناس برینتایی، فرهنگ (به انگیلیسی: Culture) یک مفهوم گسترده ‌است که شامل ارزش های اجتماعی و‌ هنجارهای موجود در جوامع و همچنین دانش، باور، هنر، قوانین آداب و‌ رسوم و توانایی‌ها و عادت‌های افراد گروه یا جامعه است و این فرهنگ تاثیر خودش رو توی قسمت های زیادی از زندگی ما میذاره و به نوعی با تار و‌ پود زندگی ما آمیخته شده. این فرهنگ بعضی مواقع درسته و باعث موفقیت و ‌‌پیشرفت ما میشه. اما بعضی اوقات نادرسته و از پیشرفت و‌ موفقیت ما جلوگیری میکنه. یادتون باشه ما بعضی اوقات حتی بر این فرهنگ های غلط آگاه نیستیم!! اما این جو فرهنگی تاثیر خودش رو روی عملکرد ما میذاره. حالا اصلا این فرهنگ های نادرست چی هستن؟ چطوری میتونیم جلوشونو بگیریم؟ این ویدیو رو تماشا کنید تا براتون توضیح بدیم.

چرا درسخون نمیشم؟ فرهنگ تنبلی!

در کشور هایی مثل کره جنوبی، چین و ژاپن که در شرق قاره آسیا قرار دارند: میتونیم فرهنگ تلاشگری رو به وضوح ببینیم. بنا بر آمار رسمی، افراد جامعه ژاپنی روزانه بین ۱۲تا ۱۴ ساعت در روز فعالیت مفید کاری دارند! در فرهنگ اون ها یک ضرب المثل وجود داره که میگه اگه کسی که صبح زود بیدار شه و روزی ۱۴ساعت کار کنه موفقیت ‌‌و پولدار بودن خودش و خانواده اش رو تضمین میکنه.

علاوه بر این نکته دانش آموزان کنکوری در این کشورها با وجود کنکور بسیار سختی که دارند روزی ۱۷ ساعت درس میخونند و سعی دارند مطابق با فرهنگ تلاشگری جامعه شون پیش برن. گزارشاتی که از شرایط بچه ها قبل از کنکور منتشر شده اینه که خیلی از دانش آموز ها قبل از کنکور به خودشون سرم قندی وصل می‌کنند ‌و طوری درس میخونند که حتی یه لحظه هم برای تلاش کردن از دست ندن. حالا باز هم میپرسی چرا درسخون نمیشم؟ طبق آمار رسمی درصد بالایی از دانشجوهای دانشگاه های برتر دنیا از کشور هایی مثل چین و‌ کره ی جنوبی ان. چه فرهنگی باعث موفقیت افراد در این کشور ها میشه ؟ پایین تر براتون توضیح دادیم

ما هم میتونیم این فرهنگ درست تلاشگری رو کسب کنیم ؟

با توجه به اینکه فرهنگ جامعه ما در قبال موفقیت، فرهنگ منفعلیه( فرهنگ منفعل، فرهنگی که موفقیت رو بر حسب شانس پول پارتی و …میدونه. هرچند تاثیر امکانت در موفق شدن غیر قابل انکاره!! اما همه چیز نیست. درست مثل میثم حصاری دانشجو دارو سازی دانشگاه علوم پزشکی همدان که طبق گفته خودش با توجه به منطقه ی محروم و شرایط سختی که داشت باز هم با توجه به فرهنگ تلاشگری موفق شد.) ما باید آگاهانه برای کسب فرهنگ موفقیت تلاش کنیم. این فرهنگ رو برای خودمون سر رشته قرار بدیم و مطمئن باشیم تلاشگری درکنار فرهنگ درست همیشه جواب میده.
این همون کاریه که ما برای انجام دادنش تلاش میکنیم و سعی داریم این نوع فرهنگ یا همون فرهنگ کیمیا گری که بر حسب نظم و تلاشگریه رو به جامعه تزریق کنیم

چطوری درسخون بشم؟

تنها و تنها با نظم، تلاش، برنامه ریزی و مسئولیت پذیری میتونیم این فرهنگ رو در خودمون بالاببریم. یادتون باشه در کنار تمامی موارد، آگاهی خودتون رو بالاببرید و حواستون به فکر و جسم خودتون باشه 🙂