چرا توی آزمونها وقت کم میارم؟ + رفع مشکل کمبود زمان در آزمون

چرا توی آزمونها وقت کم میارم؟ + رفع مشکل کمبود زمان در آزمون

مشکلی که خیلی از شما باهاش دست و پنجه نرم می‌کنید این هست که می‌گید در آزمونها وقت کم میارم. چطور می‌تونم مشکل کبود وقت در آزمون رو حل کنم؟ دلیل کم آوردن زمان توی جلسات آزمون چیه؟

به صورت کلی مشکل کمبود زمان در آزمونها می‌تونه به 3 دلیل اتفاق بیوفته که در ادامه اونهارو توصیح می‌دیم.

1. تست زنی کم: دلیل اول کم آوردن زمان در آزمونها

اگر جزو اون دسته از دانش آموز هایی هستید که می‌گید توی آزمونها وقت کم میارم،باید بدونید که احتمالا کم تست می‌زنید. به صورت استاندارد شما قبل از هر آزمون آزمایشی باید یک دور کامل به تست های یک کتاب جواب داده باشید.

همین میزان تست زنی باعث می‌شه به مرور سرعت شما بیشتر بشه و بتونید به راحتی زمان خودتون رو در جلسه آزمون مدیریت کنید. همچنین در این مسیر تست زنی سعی کنید حتما به تست های تیپیکال مسلط بشید.

تست های تیپیکال یعنی چه؟ و چطور به مدیریت زمان کمک می‌کنن؟

همونطور که در گام سوم مسیرقهرمانی افزایش تراز هم گفتیم، حدودا 60% از تست های کنکور تست های تیپیکال و متوسط هستن. شما با تست زنی می‌تونید به مرور روی اونها مسلط بشید و در آزمون ها در زمانی خیلی کمی بهشون جواب بدید. با این کار کمی زمان اضافه میارید و می‌تونید از اون برای جواب به تست های سخت تر و زمانبرتر استفاده کنید.

در نتیجه در انتهای آزمون هم از این موضوع شاکی نمی‌شید که چرا توی آزمونها وقت کم میارم؟

2. طمع کردن: دلیل دوم کاهش زمان و تراز آزمون

وقتی که در جلسات آزمون اصرار دارید که حتما به تمام سوالات یک درس خاص جواب بدید، قطعا برای جواب به تست های سایر دروس زمان زمان کم میارید. شاید فکر کنید که یک درس مهم تر از درس دیگه ای باشه،اما اینطور نیست.

چون هر درسی تراز خاص خودش رو داره و قطعا افراد خیلی زیادی هستن که به سوالاتش جواب بدن. پس اگر شما اون درس رو رها کنید در واقع از تمام اون داوطلب ها در اون درس عقب افتادید.

در یکی از کارگاه ها مریم مختاری رتبه 214 تجربی سال 98 و دانشجوی پزشکی برای بچه ها صحبت های خیلی خوبی رو کرد. در یک بخش گفت که ریاضی ضعیف ترین درسش بوده اما در کنکور سعی کرد تمام دروس رو حدودا 70% بزنه و بعد مجددا برگرده و در تایم اضافی به سوالات بیشتری جواب بده. مریم مختاری همین عامل رو برگ برنده خودش دونست.

پس اگر هنوز می‌گید که در آزمونها وقت کم میارم بهتره به میزان وسواس خودتون در جواب دادن به تست ها هم دقت کنید.

مدیریت زمان آزمون و جواب به سوالات دروس سر جلسه، نیاز به مهارت های خاص خودش رو داره، که ما توی کیمیاگرخونه راجع به اینکه چطور این مهارت ها رو کسب کنیم و چطور توی آزمون ها موفق بشیم کامل صحبت کردیم. حتما یه سر به این محتوا بزنید.

3.تاثیر آزمون های مبحثی در کاهش زمان در آزمون آزمایشی

در آزمون هایی از جمله آزمونهای آزمایشی اوایل سال، سوالات به گونه ی هستن که مثلا بیشتر از 15 تا از تست های شیمی مربوط به ph هستن! پس قطعا شما برای حل کردن اونها زمان زیادی رو نیاز دارید و احتمالا نمی‌تونید به همشون جواب بدید. اما این اتفاق در کنکور نمیوفته. یعنی از هر مبحثی یک تعداد محدودی سوال وجود داره و شما با مدیریت زمان می‌تونید به اکثرشون جواب بدید.

پس نگران نباشید چون

کاهش زمان در آزمون های مبحثی حتی برای رتبه های برتر هم اتفاق میوفته!

کیمیاگر اعظم

و اگر این پروسه رو پشت سر بذارید در آزمون های جامع سرعت شما در تست زنی بسیار بالا می‌ره.

دقیقا مثل منا احمدی دانشجوی دندانپزشکی که درس عربی یکی از دروس نسبتا ضعیفش بود. اما به حدی برای این درس تست زنی کرد که در نزدیکی کنکور تست کم میاورد!