راهنمای پشت‌کنکوری‌ها: پشت‌کنکوری‌ها هم می‌تونن رتبه برتر بشن؟!

سه سال پشت کنکور موندن و قبولی در دانشگاه دولتی شدنیه؟

توی این مطلب، می‌خوایم درباره پشت‌کنکوری‌ها حرف بزنیم و به‌صورت عقلانی و منطقی، توضیح بدیم که آیا می‌شه با پشت‌کنکور موندن، رتبه برتر شد یا نه! پس اگه پشت‌کنکوری هستید و عزمتون برای موفقیت جزمه، تا آخر مطلب همراهمون باشید.

phonto
راهنمای پشت‌کنکوری‌ها

راهکارهای رتبه‌برترشدن برای پشت‌کنکوری‌ها

اگه توی کنکور نتیجه دلخواهتون رو نگرفتید و قصد دارید که  پشت کنکور بمونید، بدونید که می‌تونید به رشته و دانشگاهی که می‌خواید، دست پیدا کنید. اما دو تا شرط داره که حتماً باید رعایتشون کنید، وگرنه موندن پشت کنکور عملاً براتون وقت‌ تلف‌کردنه!

اگه می‌خوای رتبه برتر بشی، عادت‌های بد رو ترک کن

سالی که گذشت رو توی ذهنتون مرور کنید. قطعاً عادت‌های بدی داشتید که به فرایند مطالعه ضرر زده و نذاشته که به نتیجه دلخواهتون برسید. این عادت‌ها رو شناسایی کنید و سعی کنید بذاریدشون کنار. به‌‌قول یکی از رتبه‌های برتر سال ۱۳۹۹ که خودش هم پشت کنکور مونده بود، بعضی‌ از دانش‌آموزها وقتی پشت کنکور می‌مونن، کارهای اشتباه سال کنکورشون رو تکرار می‌کنن و توقع دارن که نتیجه متفاوتی بگیرن! همچین چیزی غیرممکنه پس در قدم اول، عادت‌های نادرست رو شناسایی و رفعشون کنید. یادتون باشه که عادت بد همیشه درس‌نخوندن یا کم‌کاری‌ نیست، چیزی مثل استرس و اضطراب هم نوعی عادت بده که اثر منفی داره و باید برطرف بشه.

عادت‌های خوب ایجاد کن تا موفق بشی

در روند درس‌خوندتون، قطعاً روش‌‌ها و تکنیک‌های درست و مؤثری بوده که در سال کنکورتون انجامش ندادید. مثل تحلیل تست‌ها، جمع‌بندی و مرور و… . اگه می‌خواید سالی که پشت کنکور هستید نتیجه دلخواهتون رو بگیرید، علاوه بر این‌که عادت‌های بدتون رو ترک می‌کنید، باید عادت‌ روش‌های خوب درس‌خوندن رو هم در خودتون ایجاد کنید و بهشون پایبند بمونید.

اگه یه دانش‌آموز پشت‌کنکوری این دو کار رو واقعاً انجام بده، می‌تونه در رشته و دانشگاه موردعلاقه‌ش قبول بشه و نتیجه دلخواهش رو بگیره.

رمز موفقیت پشت‌کنکوری‌هایی که رتبه برتر شدن!

شاید معترض بشید و بگید که داریم مثل پیج‌های زرد اینستاگرامی، حرف‌های انگیزشی الکی می‌زنیم! اما برای حرفمون سند و شاهد داریم. 

یاسمن کاشانیان

رتبه ۵۷۵ کنکور تجربی سال ۱۳۹۹، یاسمن کاشانیان بود که سه سال پشت کنکور موند و بعد از اون تونست رتبه سه‌رقمی بیاره! رمز موفقیتش هم همون دو راهکاریه که بالاتر گفتیم، یعنی ترک عادت‌های بد و ایجاد عادت‌های خوب.

  • کنترل استرس: یاسمن تونست سطح استرس خودش رو با انجام ورزش روزانه و صحبت‌کردن با یه مشاور کنترل بکنه و اثر منفی اضطراب رو کاهش بده.
  • تحلیل آزمون: یکی از عادت‌های خوبی که یاسمن در سال‌های پشت‌کنکورموندن ایجاد کرد، تحلیل و آنالیز آزمون بود. یاسمن درواقع دقیق‌ترین و بهترین تحلیل آزمون رو انجام می‌داد و ما در سمینارهای کیمیاگرخونه، همیشه نمونه‌ای از تحلیل‌هاش رو به بچه‌ها نشون می‌دیم تا ببینن که با چه دقتی، آزمون‌ها رو ریزبه‌ریز تحلیل کرده و  تمام جزییات رو نوشته.
  • جمع‌بندی خوب: یاسمن توی دو سالی که پشت کنکور مونده بود و نتونسته بود به نتیجه دلخواهش برسه، د‌وماهه باقی‌مونده به کنکور رو از دست داده بود و نتونسته بود اون‌طور که باید درس‌ها رو مرور و جمع‌بندی کنه. اما توی سال سوم، این عادت بد رو کنار گذاشت و از زمان جمع‌بندیش به‌خوبی استفاده کرد.

همون‌طور که دیدید، یاسمن با رفع مشکلاتِ روند درس‌خوندنش، تونست بعد از ۳ سال پشت کنکور موندن، رتبه ۵۷۵ بشه.

زهرا غلامی

اگه هنوز هم قانع نشدید که پشت‌کنکوری‌ها هم می‌تونن رتبه برتر بشن، یه مثال دیگه هم براتون میاریم، یعنی زهرا غلامی دانشجوی داروسازی دانشگاه لرستان. زهرا تونست در عرض دو هفته، تراز خودش رو در آزمون، حدود ۱۰۰۰ تا افزایش بده که این کار رو با کمک همون دو تکنیکی که اصل حرف ما در این‌جاست انجام داد، یعنی ترک عادت بد و ایجاد عادت خوب. زهرا عادت موسیقی‌گوش‌دادن طولانی رو از بین برد و مدت زمانش رو از ۲ ساعت به ۱۵ دقیقه رسوند! علاوه بر این، موفق شد ساعت مطالعه‌ش رو افزایش بده و درس‌خوندنش رو هم منظم‌تر کنه.

محمدمهدی رفیعی

کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کنه! برای این‌که خیالتون رو راحت کنیم، یه مثال دیگه هم میاریم. محمدمهدی رفیعی دانشجوی پزشکیه و با تغییر یه چیزهایی، تونست به نتیجه دلخواهش برسه.  محمدمهدی استرس زیادی داشت و این استرس، روی کیفیت مطالعه‌ش تأثیر منفی می‌ذاشت. اما با شناسایی ریشه‌های اضطرابش، تونست مدیریتش کنه و این عامل مخرب رو از بین ببره. علاوه بر این، محمدمهدی تحلیل آزمون‌ها و جمع‌بندی رو هم به فرایند درس‌خوندنش اضافه کرد و درنهایت تونست به چیزی که از کنکور می‌خواد برسه.

سخن آخر با پشت‌کنکوری‌ها

اگه واقعاً می‌خواید از پشت‌کنکورموندن خلاص بشید و روز اعلام نتایج، رشته و دانشگاه موردعلاقه‌تون رو روی سایت ببینید، حتماً این سه تا کار رو انجام بدید:

  • قبل از هرچیز، محتوای «پشت کنکور بمونم یا نه؟ نظر پشت‌کنکوری‌هایی که رتبه برتر شدن» رو در کیمیاگرخونه بخونید و فیلم‌هاش رو هم کامل ببینید. توی این فیلم‌ها، با رتبه‌برترهایی که پشت‌کنکوری بودن مصاحبه کرده‌یم. توضیحات اون‌ها درباره کارهایی که برای گرفتن نتیجه دلخواه در کنکور انجام دادن، می‌تونه خیلی بهتون کمک کنه.
  • در قدم دوم همون‌طور که گفتیم، سال گذشته رو مرور و اشکالات کارتون رو شناسایی کنید و حتماً حتماً سعی کنید که برطرفشون کنید.
  • در نهایت، نوبت می‌رسه به عملی‌کردن تکنیک‌ها و متدهای درست برای مطالعه کنکور. کارهایی که سال گذشته انجام ندادید رو امسال توی برنامه درسی‌تون بگنجونید تا بتونید موفق بشید و به نتیجه موردنظرتون برسید.
میشه 3 سال پشت کنکور موند و رتبه برتر شد؟
میشه 3 سال پشت کنکور موند و رتبه برتر شد؟