وقت اضافی در شیمی کنکور – چطور در درس شیمی زمان کم نیاریم؟

چطور توی درس شیمی توی کنکور وقت اضافه بیاریم؟
وقت اضافی در شیمی کنکور – چطور در درس شیمی زمان کم نیاریم؟
وقت اضافی در شیمی کنکور – چطور در درس شیمی زمان کم نیاریم؟

وقت اضافی در شیمی کنکور می‌تونه به شما کمک کنه که درصد خیلی بهتری رو در این درس کسب کنید. اما چطور می‌شه که در کنکور در درس شیمی نه تنها زمان کم نیاریم بلکه زمان ما اضافی هم بشه؟

در ادامه مواردی رو توضیح می‌دیم که با کمک اونها می‌تونید حدودا 4 دقیقه زمان رو در کنکور در درس شیمی اضافه بیارید.

وقت اضافی در شیمی با شناخت این درس

قبل از این که بدونیم چطور می‌شه به وقت اضافی در شیمی کنکور رسید، ابتدا نیازه که درک کنیم درس شیمی چه ماهیتی داره و بخش های مختلف اون شامل چه ریزه کاری هایی هستن؟

در همین راستا نکات پایین رو آوردیم تا قبل از هر چیزی بتونید بهتر با این درس مهم در کنکور آشنایی پیدا کنید.

مسائل و تست های شمارشی شیمی، عامل اتلاف وقت

مسائل و تست های شمارشی در درس شیمی وقت گیر هستن. به طوری که هر تست حدودا 1 دقیقه زمان از شما خواهد گرفت! چون معمولا این دست از سوالات نیاز به نوشتن و محاسبه چندین بخش دارن که همین کار حسابی از شما وقت می‌گیره.

به حدی که گاها رتبه برترهای ما هم در آزمون های آزمایشی خودشون با دانش نزدیک به 100% در درس شیمی شرکت می‌کردن اما به دلیل کم آوردن زمان نمی‌تونستن درصد خوبی رو بگیرن. عمده ترین دلیلی که این مشکل رو ایجاد می‌کرد هم همین مسائل و تست های شمارشی بودن. اما راهکار چیه؟

برای کم نیاوردن زمان سوال رو ساده تر کنید

برای این که بتونید در زمان حل سوالات وقت گیر تا جای ممکن زمان ذخیره کنید، چند کار رو پیشنهاد می‌دیم که بدون شک کمک زیادی بهتون می‌کنن.

  1. واکنش های محبوب و مهم رو به صورت موازنه شده حفظ کنید. همین کار به ظاهر ساده به شما کمک می‌کنه زمانی که قراره برای موازنه کردن بذارید رو ذخیره و برای حل سوالات دیگه استفاده کنید.
  2. ساختارهای لوئیس و لایه های الکترونی رو هم به ذهن بسپارید. البته موارد محبوب و پرتکرار نه هرچیزی که در کتاب وجود داشت رو! در این موارد کافیه بدونید که لایه آخر به چه ساختاری ختم می‌شه؛ مثلا 2p2.
  3. محاسبات سریع رو یاد بگیرید. یعنی سعی کنید با روش هایی که وجود داره  تا جایی که می‌تونید مسائل رو سریع تر حل کنید. همین کار باعث آوردن وقت اضافی در شیمی کنکور می‌شه.

چطور واکنش های شیمی رو حفظ کنیم؟

بالاتر هم گفتیم که یکی از راه های آوردن وقت اضافی در شیمی کنکور این هست که واکنش هارو حفظ کنید. اما چطور و با چه تکنیک هایی می‌شه این کار رو انجام داد؟ در 4 مرحله پایین روش انجام این کار رو می‌بینید.

  1. یک جدول با 2 ستون رسم کنید.
  2. در ستون اول واکنشی که می‌خواید حفظش کنید رو به شکل موازنه شده بنویسید.
  3. در ستون دوم هم واکنش رو به فارسی یادداشت کنید.
  4. در زمان هایی که وقت خالی دارید و درس نمی‌خونید (در تایم های پرت خودتون نه در تایم استراحت) مدام این واکنش هارو تکرار کنید. برای این کار دستتون رو روی بخش فارسی بذارید و به واکنش نگاه کنید و اسم فارسیش رو بگید و برعکس. یا حتی می‌تونید بخش واکنش دهنده ها یا حتی فرآورده ها رو بپوشونید و سعی کنید اسمشون رو بگید.

منظور از تایم پرت این نیست که در زمان استراحتتون بخواید واکنش هارو تکرار و حفظ کنید. چون در زمان استراحت باید فعالیت ذهنی خودتون رو کاهش بدید. اما تایم پرت به زمانی گفته می‌شه که در حال استراحت نیستید اما درسی هم برای خوندن ندارید؛ مثلا وقتی که در مترو یا اتوبوس هستید.

حفظ بودن واکنش ها این کمک رو بهتون می‌کنه که علاوه بر اضافه آوردن زمان دقت و صحت جوابگویی بهتری هم داشته باشید. چون ممکنه زمانی که تازه می‌خواید واکنش رو در جلسه کنکور موازنه کنید، به دلیل استرس و شرایط آزمون، در موازنه خطا داشته باشید و کل جواب رو تا انتها اشتباه برید.

واقعا میشه در شیمی وقت اضافه آورد؟

بله آوردن وقت اضافی در شیمی کنکور کاملا ممکن و شدنیه. اگر با مشکل کمبود وقت مواجه هستید، استفاده از راهکارهایی که معرفی کردیم می‌تونه تا حد خیلی خوبی در حل این مشکل بهتون کمک کنه.

ما حتی به صورت آزمایشی به یکی از دانش آموز ها گفتیم که در طول 1 هفته واکنش های مهم رو حفظ کنه و بعد در یک جلسه شبیه سازی شده قرارش دادیم تا سوالات رو حل کنه. با این کار این فرد تونست 10% بیشتر از حالت عادی به سوالات جواب بده.

همین 10% می‌تونه تراز شما رو تا حد زیادی جابجا کنه و در رتبه‌ی شما تاثیر عجیبی بذاره. پس پیشنهاد می‌کنیم که حتما از نکات گفته شده استفاده کنید.