احساس شکست در کنکور رو چطور به موفقیت تبدیل کنم؟

چطور احساس شکست در کنکور رو به موفقیت تبدیل کنم؟

احتمالا شما هم بارها و بارها بخاطر حرف های دیگران حس کردید که قراره توی کنکور شکست بخورید. ممکنه گاهی برخی از اعضای خانواده‌تون، دوستان، معلم ها و خیلی های دیگه با حرف ها یا حتی کارهاشون این حس رو به شما بدن که در کنکور هیچی نمی‌شید و قراره شکست بخورید! و همین موضوعات احساس بدی رو در شما ایجاد کرده باشه، انگیزه درس خوندن و ادامه دادن رو از شما گرفته باشه و از مسیر خودتون دورتون کرده باشه. اما چطور این احساس شکست رو کم کنیم و به صفر برسونیم؟

در سال کنکور فقط و فقط تحت تاثیر حرف افرادی قرار بگیرید که در زمان قضاوت کردن و حرف زدنشون درباره شما حتما 4 ویژگی پایین رو داشته باشن:
1- شناخت
2- تخصص
3- منطق
4- حسن نیست

قاتل انگیزه کنکوری ها: توجه به حرف های حاشیه ای و بی اساس

زمانی حرف ها و قضاوت های یک فرد درباره شما می‌تونه تا حدی درست باشه که شخص کاملا شما رو بشناسه و از وضعیتتون آگاهی داشته باشه.(یعنی فاکتور اولی که گفتیم: شناخت)

فرض کنید شما در کلاس سلامت و بهداشت به یکی از سوالات معلمتون جواب درست می‌دید و اون هم کلی شما رو تشویق می‌کنه. همچنین به شما می‌گه که قطعا پزشک موفقی می‌شید. اما آیا درست جواب دادن یک سوال در درس سلامت و بهداشت به این معنیه که دروس دیگه شما از جمله زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضی شما هم قوی هستن؟ آیا شما در آزمون ها همیشه درصدهای بالایی رو کسب می‌کنید؟ این فرد همه این اطلاعات رو درباره شما داره که بخواد همچین نظری درباره شما بده؟ قطعا نه!

پس نمیتونید به حرفی که زده اطمینان کنید. در رابطه با سایر افراد هم این مسئله صدق میکنه. وقتی کسی بدون شناخت کافی از شما، نظر غیرحرفه ای میده و میگه شما توی کنکور شکست میخورید، کافیه با یه لبخند از حرفش عبور کنید و به تلاش خودتون بپردازید 🙂

این افراد خیلی چیزهای حتی ساده و پیش پا افتاده رو هم درباره شما نمی‌دونن. چه برسه به موارد تخصصی تر که مربوط به کنکور و دروس شما می‌شه!

خوب یا بد بودن در یک درس دلیل بر رتبه برتر شدن نیست!

شاد شما هم در کلاستون دانش آموزی رو داشته باشید که مثلا در ریاضی واقعا قوی باشه. حتی معلم ها هم با اطمینان می‌گن که این فرد رتبه 1 کنکور می‌شه. اما بر چه اساسی؟ چه کسی همچین حرفی رو تایید می‌کنه؟

شاید اصلا اون فرد در همه دروس تخصصی واقعا خفن باشه اما نتونه رتبه خوبی بگیره. دقیقا مثل فربد گیلاندوست که سطحش در دروس تخصصی بسیار عالی بود ولی رتبه 1700 رو کسب کرد. چرا؟ چون نتونسته بود عمومی هاش رو بالا بزنه! به همین سادگی.

پس باز هم نمی‌شه با این که یک شخص در برخی دروس عالیه در مورد رتبه و کنکورش قضاوتی انجام داد. چه برسه به این که افرادی که اطلاعات درستی رو از وضعیت ما ندارن بخوان احساس شکست در کنکور رو با ما تحمیل کنن!

فقط افراد متخصص حق اظهار نظر درباره نتایج کنکور شمارو دارن

خیلی از بچه ها به ما می‌گن که:”میخوام وارد یه رشته‌ی دیگه بشم.” اما چرا؟ چون یکی از اقوامشون که شغل کاملا غیرمرتبطی هم داره بهش گفته که رشته‌ی تو بازار کنار نداره!

حتی خیلی از بچه ها به ما می‌گن که:” احساس سرخوردگی دارم چون مثلا دختر خالم بهم گفته که من با روزی 14 ساعت درس خوندن نتونستم پزشکی بیارم، پس درس خوندن بی فایدست، تو هم قطعا در کنکور شکست میخوری‌.” اما آیا دختر خاله اون شخص 14 ساعت مطالعه رو به صورت مستمر داشته؟ آیا تمرکز لازم در زمان مطالعه رو داشته؟ چه مقدار تست می‌زده؟ در حین درس خوندن چقدر به تحلیل تست ها و آزمون هاش اهمیت می‌داده؟ روحیات، میزان یادگیری، هدف گذاری و کلی چیز دیگه اون شخص و دخترخالش چقدر به هم شبیهن؟

در نتیجه نمی‌شه حرف ها و قضاوت های شخصی که در این زمینه تخصص کافی نداره و ملاک باورتون درسال کنکور قرار بدید. کسی اجازه داره راجع به شما و شرایطتون نظر بده که متخصص این حوزه باشه.

از عوامل مهم شکست در کنکور: باور حرف های بی منطق دیگران

قرار نیست هرکسی که از راه رسید و هر حرفی که زد بتونه دلسردمون کنه و ما رو به این باور برسونه که قراره توی کنکور شکست بخوریم.

اگر مشاور شما که اتفاقا شناخت کافی از شما و تخصص لازم رو هم داره اما مثلا به شما می‌گه که:” تو هیچی نمی‌شی چون آدم هایی که برای کنکور درس می‌خونن چاق می‌شن، اما تو چاق نشدی!” بهتره برای همیشه با اون مشاور خداحافظی کنید. به این دلیل که حرفش هیچ منطقی نداره پس قضاوتش هم نمی‌تونه درست باشه. در کنار دو عامل مهم شناخت و تخصص، منطق هم جایگاه خاص خودشو داره. اگر فردی صرفا با شناخت و دانش و اطلاعات نظری رو به دور از منطق راجع به شما بگه، نباید باورش کنید.

یک راز موفقیت: به حرف افراد بدون حسن نیت در سال کنکور توجه نکن!

خیلی اوقات وقتی کسی از شما ایراد می‌گیره و می‌گه که قراره توی کنکور شکست بخورید، در واقع هدفش فقط از بین بردن روحیه خوب شماست. چون اگر اون فرد واقعا می‌خواست به شما کمکی بکنه راه حلی رو بهتون می‌داد که حتی اگر شده یک دهم درصد بتونه به پیشرفت شما کمک کنه. در غیر این صورت اون فرد هیچ هدف خوبی از بیان اون حرف نداره. صرفا تحقیر کردن و توی سر دانش آموز کنکوری زدن هیچ کمکی به اون نمیکنه و فقط و فقط انگیزه و اعتماد به نفس اون رو برای درس خوندن میگیره. انتقاد یک فرد متخصص علاوه بر منطق نیاز داره که راه حل رو هم به شما ارائه بده. اگر مشاور کنکورتون یا معلمتون از تراز یا نحوه درس خوندن شما ایراد میگیره باید در کنارش راه حلی رو هم ارائه بده تا بتونید پیشرفت کنید و اشتباهاتتون رو اصلاح کنید.


اگر حس کردید که حرف های یک فرد حتی یکی از ویژگی های بالا رو هم نداره کلا بیخیال صحبت هاش بشید و فقط لبخند بزنید:)

رتبه های برتر نظرشون در مورد ناامیدی و شکست در کنکور چیه؟

اول از همه سراغ کیمیا کرمی رتبه 351 کنکور 1399 رفتیم و این سوال رو ازش پرسیدیم:

دوم از گلسا برفی دانشجوی داروسازی دانشگاه تبریز پرسیدیم چطور با چنین ناامیدی هایی و شکست در کنکور توی سال دوازدهمش کنار میومده:

سوم سراغ یگانه کریمی رتبه 56 کنکور تجربی 1400 و دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران رفتیم و پرسیدیم اگه امیدمون رو از دست دادیم چطور خودمون رو شارژ و با انگیزه کنیم: