رشته مهندسی برق:معرفی کامل،بازارکار و درآمد و امکان مهاجرت

معرفی کامل رشته مهندسی برق+بازار کار و امکان مهاجرت

رشته مهندسی برق یکی از رشته های محبوب زیر گروه ریاضیه که خیلی از بچه ها علاقه مند به تحصیل در اون هستن. شاید هم  بین این رشته و رشته هایی مثل کامپیوتر و مواردی مثل اون مردد باشید. برای اینکه با جزئیات مهندسی برق بیشتر آشنا بشید با ما همراه باشید تا به طور کامل برای شما مزایا و معایب،ویژگی ها، دروس دانشگاهی و وضع بازارکارش رو توضیح بدیم.

مهندسی برق دقیقاً چیه و چه ویژگی هایی داره؟

اگر بخوایم به طور کلی شما رو با این رشته آشنا کنیم باید بگیم که، بچه های مهندسی برق در حوزه سیگنالی فعالیت میکنن. در واقع محور اصلی فعالیت های یک مهندس برق  تبدیل یک سیگنال به سیگنال دیگه ست. حالا این سیگنال می‌تونه یک سیگنال، جریان برق یا حتی به شکل ولتاژ  یا موج و حتی یک ترکیب دیجیتالی از اطلاعات باشه.  بچه های مهندسی برق در تمامی این زمینه ها آشنایی نسبی پیدا خواهن کرد.

قبل از اینکه وارد معرفی دروس این رشته در دانشگاه بشیم باید به یه نکته خیلی مهم توجه کنید: مهندسی برق شامل دروسی مثل ریاضی و فیزیک می‌شه در نتیجه باید  مهارت محاسباتی قوی داشته باشید. البته این به این معنی نیست که همه رتبه برتر ها در مهندسی برق موفق میشن مثلا دانش آموزی رو در نظر بگیرید که در کنکور سراسری رتبه ۲۰ کشوری رو کسب کرده، ممکنه رتبه فوق العادی این شخص به دلیل درصد بسیار بالای درس شیمی باشه.

پس حتما با خودتون صادق باشید و اگر دروسی مثل ریاضی، فیزیک، محاسبات و مباحث مربوط به این دروس در شما قوی نیست یا به اونها علاقه ندارید سراغ رشته برق نرید. راز موفقیت در مهندسی برق داشتن پایه قوی در زمینه ریاضی و فیزیکه. در نتیجه اگر این شرایط رو نداشته باشید بدون شک دیر یا زود با مشکل جدی مواجه می‌شید.

ارتباط مهندسی برق و کامپیوتر

نکته جالب دیگه در رابطه با مهندسی برق اینه که ویژگی های مشترک زیادی با کامپیوتر به خصوص در دانشگاه‌های رده بالای شهر تهران داره. برای مثال دانشجوهای برق دانشگاه شریف این موضوع رو تایید می‌کنن که اساتیدشون به گونه ای برق رو با کامپیوتر تلفیق کردن و به اونها آموزش می‌دن که حتی از بچه های مهندسی کامپیوتر هم جلوتر باشن. پس می‌شه نتیجه گرفت که اگر در دانشگاه مهندسی برق بخونید ۷۰ الی ۸۰ درصد مباحثی که در اونجا به شما تدریس می‌شه مربوط به مباحث کامپیوتره. به این شکل که شما قراره برنامه و نرم افزارهایی رو تولید بکنید که توانایی مهندسی یک سیستم برقی رو داشته باشن.

حتی بیشتر از ۹۹ درصد پروژه هایی که فارغ التحصیل های مهندسی برق به عهده می‌گیرن و اون رو انجام می‌دن به برنامه نویسی مرتبط هستنن.!!! پس حتماً به برنامه نویسی زیاد موجود در این رشته هم پیش از انتخاب رشته توجه کنید چون برای موفقیت درمهندسی برق به برنامه نویسی و کامپیوتر هم نیازه.

تفاوت رشته مهندسی برق و کامپیوتر

  • هردوی این رشته ها پرطرفدار هستن و شباهت زیادی به هم دارن. به حدی که هر دو در دانشکده های یکسانی هستن. از نظر بازارکار هم هر دو شرایط خیلی خوبی رو دارن. اما در کشور ما برای رشته برق محدودیت های شغلی کمی بیشتره.
  • در دانشگاه های تاپ، دانشجوهای برق به اندازه بچه های کامپیوتر، برنامه نویسی می‌خونن. همین موضوع شانس اونهارو برای ورود به بازارکار مربوط به این حوزه رو برای بپه های برق بیشتر می‌کنه.
  • در رشته‌ی برق دروس مربوط به فیزیک بسیار بیشتر دیده می‌شن و ممکنه برای کسایی که به این تیپ دروس علاقه ندارن جذاب نباشه.اما فارغ التحصیل های برق می‌تونن بعدها وارد حوزه هایی از کامپیوتر که تا حدودی به فیزیم مربوط هستن هم بشن.
  • دروس رشته‌ی کامپیوتر کمی به نسب برق سبک تر هستن.
  • بازارکار مهندسی کامپیوتر شرایط دورکاری رو داره و این یک مزیت برای فارغ التحصیل های اون به حساب میاد.
  • برق برای کسایی که حوزه های اکتشافی، اختراعی و عملی رو بیشتر می‌پسندن مناسب تره. برق در حالتی که وارد صنعت بشید حقوق معمولی داره اما در صورت ورود به حوزه های کامپیوتری شرایط بهتره.
  • از نظر مهاجرتی هر دو مورد شانس تقریبا یکسانی رو دارن.

امکان ادامه تحصیل برای مهندسی برق تا کجا وجود داره؟

در جواب به این سوال بهتره بگیم که مهندسی برق رو تا کجا نمیشه ادامه داد؟:) به این دلیل که امکان تحصیل درمهندسی برق حتی بیشتر از مقطع دکتری، پسا دکترا و حتی بالاتراز اون هم امکان پذیره.!!

از ارتباط زیاد مهندسی برق با مباحثی مثل ریاضی، فیزیک و کامپیوتر هم گفتیم اما خالی از لطف نیست که به این نکته مهم اشاره کنیم که مهندسی برق خواسته یا ناخواسته تا حد زیادی به صنعت هم وابسته ست. به این صورت که اگر صنعت در کشور رونق داشته باشه مهندسی برق هم موقعیت شغلی بسیاری داره. اما اگر بنا به هر دلیلی صنعت رونق سابق رو نداشته باشه بازار کار مهندسی برق هم با مشکلاتی مواجه میشه. همین هم دلیل باعث مهاجرت تعداد زیادی از فارغ التحصیل های مهندسی برق در دانشگاه های رده بالای کشور، بعد از اتمام تحصیل به کشورهای صنعتی تر مثل آلمان و کشورهای این چنینیه.

دروس تخصصی مهندسی برق چیا هستن؟

دروس این رشته مهندسی هم به طور کلی به دو دسته دروس عمومی و تخصصی تقسیم میشن.  درس های عمومی مواردی هستن که همه رشته ها اونها رو دارن. اما دروس تخصصی مهندسی برق در گرایش های مختلف که شما بعد از سه یا چهار ترم می‌توانید آنها را انتخاب کنید متفاوت هستن. پس بهتره در ابتدا گرایش های مهندسی برق رو نام ببریم:

  • گرایش الکترونیک
  • گرایش مخابرات
  • گرایش کنترل 
  • گرایش برق قدرت

هرکدوم از این گرایش‌ دروس مخصوص خودشون رو دارن. البته اشتراکات کمی هم بین اونها وجود داره. مثلاً در گرایش الکترونیک شما بیشتر در زمینه میکروپروسسور ها و زمینه های مشابه اون کار می‌کنید که باید بدونید میکروپروسسور ها بازار کار فوق العاده ای رو در خارج از کشور دارن. یا حتی در گرایش مخابرات شما بیشتر در زمینه آنتن، سیستم های انتقال و موارد این چنینی کار می‌کنید.

دروس تخصصی گرایش های مختلف رشته مهندسی برق در دانشگاه

 چه دانشگاه هایی و کدوم شهرها مهندسی برق دارن؟

قبل از این که دانشگاه های مهندسی برق رو بهتون معرفی کنیم باید یه حقیقت رو براتون روشن کنیم. اون هم اینه که در واقع خوندن این مهندسی در دانشگاه های رده بالای کشور یعنی در تهران کار سختیه. اما دقت کنید که اگر ۱۰۰ خودتون رو در این زمینه بذارید و در مهندسی برق در دانشگاه های رده بالا قبول بشید در واقع با یک تیر دو نشون می‌زنید، هم بازار کار برق رو خواهید داشت و هم بازارکار رشته کامپیوتر رو!

دانشگاه های مهمی که مهندسی برق رو دارند عبارتند از:

در تهران:

  • شریف
  •  تهران
  •  امیرکبیر
  •  علم و صنعت
  •  خواجه نصیر
  •  عباسپور

خارج از تهر ان:

  • خوارزمی
  • اصفهان صنعت
  •  فردوسی مشهد
  • صنعتی شیراز

نکات مهم درباره دانشگاه هایی که برق دارن!

  1. در رابطه به دانشگاه عباسپور هم نیازه که بدونید این دانشگاه در شرق شرق شرق استان تهران قرار داره و مدرکی که برای دانشجوهاش صادر می‌کنه توسط دانشگاه شهید بهشتی صادر میشه. در واقع در بالای مدرکی که یک فارغ التحصیل دانشگاه عباسپور میگیره “دانشگاه عباسپور ( پردیس شهید بهشتی)” نوشته میشه. در اغلب مواقع ممکنه حتی اساتید این دانشگاه ها هم مشترک باشن. اما بدون شک اگر در خود دانشگاه شهید بهشتی درس بخونید خیلی بهتر هست.
  2. در رابطه با دانشگاه صنعتی اصفهان هم باید به شما بگیم که درسته این دانشگاه خارج از شهر تهران هست اما خیلی از اساتید این دانشگاه، اون رو از نظر علمی درده دانشگاه هایی مثل شریف و تهران قرار می‌دن. پس به این نتیجه می‌رسیم که حتماً خوندن مهندسی برق در تهران رو اولویت قرار بدید. اما اگر یک درصد امکان تحصیل در شهر اصفهان رو هم دارید حتماً صنعتی اصفهان رو هم در نظر داشته باشید. چون این دانشگاه از نظر علمی فوق العاده ست و اتفاقاً دانشگاه سختگیری محسوب می‌شه.

نکاتی که باید درباره دانشگاه های برق بدونید!

  1. اول شریف. این دانشگاه به برقش معروفه و حرفی رو برای ما باقی نمی‌ذاره.
  2. تهران و امیرکبیر در رده بعدی هستن و انتخاب فوق العاده ای محسوب میشن و نیاز به توضیح خاصی هم ندارن.
  3. اما در رابطه با دانشگاه علم و صنعت و شهید بهشتی. اگر در انتخاب بین این دو مردد بودید پیشنهاد ما به شما تحصیل در دانشگاه بهشتیه. به این دلیل که این دانشگاه به وجود استارتاپ ها و کسب و کارها در خودش معروفه. یعنی عملاً امکان دریافت پروژه و ورود به بازار کار رو براتون چندین برابر می‌کنه. اما در سمت دیگه هم علم و صنعت از نظر رتبه علمی بالاتر از بهشتی هست. پس اگه رتبه ای کسب کردید که توانایی ورود به یکی از این دانشگاه رو داشتید حتما با توجه به نکاتی که گفتیم مورد مناسب خودتون رو انتخاب کنید.

اما یک نکته طلایی دیگه در رابطه با دانشگاه های ارائه دهنده برق اینه که اگر به هر دلیلی نتونستید در دانشگاه های تهران به تحصیل بپردازید، دانشگاه خوارزمی کرج رو هم زیر نظر داشته باشید. اولاً در رابطه با موقعیت مکانی این دانشگاه به شما بگیم:

دانشگاه خوارزمی مثل دانشگاه تهران نیست که شما بعد از خروج از دانشگاه در انقلاب که مرکز شهر تهران هست باشید. دانشگاه خوارزمی حدود ۱۰ کیلومتر از خود شهر کرج فاصله داره و در محدوده حصارک کرجه. اما این موضوع خیلی مهم رو هم در نظر بگیرید که نهایت فاصله ای که شهر کرج با تهران داره با مترو بیشتر از یک ساعت نیست و دسترسی شما به بازارکار فوق العاده شهر تهران هم حفظ میشه. از نظر علمی هم دانشگاه خوارزمی کرج از دانشگاه های شهرستان ها بالاتره.

هزینه رشته‌ی مهندسی برق در دانشگاه های مختلف

بعد از تحصیل در دانشگاه‌های روزانه امکان تحصیل در دانشگاه‌های آزاد، شهریه پرداز، خودگردان آزاد و حتی در دانشگاه‌های دولتی به صورت شبانه برای دانشجوها در رشته‌های مختلف وجود داره. هزینه همه اونها در پایین اومده.

شهریه مهندسی برق دانشگاه شهریه پرداز

هزینه‌ای که باید برای تحصیل در دانشگاه شهریه پرداز در زمینه مهندسی برق بپردازید برای یک ترم در سال 1402 در حدود 15 میلیون تومان هست. البته معمولاً دانشگاه‌های شهر تهران حالت شهریه پرداز رو دارن و نه شهرهای دیگه.

هزینه رشته‌ی مهندسی برق در حالت شبانه

تحصیل در دانشگاه‌های مختلف اما به حالت شبانه که دارای شهریه هست. در یک ترم تحصیلی در سال 1402 شهریه حدوداً 4 میلیون تومانه که البته دانشگاه‌های خیلی کمی حالت شبانه رو برای مهندسی برق دارن.

شهریه مهندسی برق دانشگاه آزاد

در دانشگاه‌های آزاد خوندن رشته‌هایی مثل مهندسی برق در یک ترم در سال 1402 بین 7 تا 9 میلیون تومان متغیر بوده این هزینه با توجه به تعداد دروس تخصصی و عملی شما تعیین می‌شه.

هزینه رشته‌ی مهندسی برق پردیس خودگردان

رشته‌های فنی مهندسی از جمله مهندسی برق در دانشگاه‌های خودگردان آزاد یا پردیس خودگردان ارائه نمی‌شن.

با چه درصدهایی میتونم مهندسی برق قبول شم؟

شاید بپرسید تا چه رتبه ای می‌تونم مهندسی برق تو دانشگاه های تهران روزانه قبول بشم؟ در این رابطه رتبه دقیق به شما نمی‌گیم. به این دلیل که در کنکورهای مختلف ممکنه سطح علمی داوطلبا متفاوت باشه و به همین نسبت هم رتبه ها متغیر باشن. اما میتونیم چند نمونه درصد قبولی رو براتون بیاریم. درصد داوطلبایی که مهندسی برق قبول شدن به این شکله:

دانشگاه شریف-روزانه 1401دانشگاه تهران-روزانه 1401دانشگاه امیرکبیر-روزانه 1401
درسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درست
ادبيات فارسي70%ادبيات فارسي60%ادبيات فارسي%50
عربي0%7عربي70%عربي80%
معارف90%معارف0%9معارف90%
زبان80%زبان90%زبان70%
رياضيات90%رياضيات40%رياضيات40%
فيزيك90%فيزيك90%فيزيك80%
شیمی90%شیمی60%شیمی60%
آخرین درصدهای قبولی مهندسی برق در کنکور 1401

بازار کار مهندسی برق چطوره؟

ما همیشه بازارکار رشته ها رو به دو دسته بازارکار مستقل و بازارکار استخدامی تقسیم می‌کنیم. آینده شغلی مهندسی برق به هم به دو صورته:

 بازار کار مستقل

بازار کار مستقل مهندسی مثل مهندسی کامپیوتر نیست که تعداد پروژه ها برای اون بسیار زیاد باشه و شما بتونید به راحتی به صورت مستقل برای خودتون کار کنید و پروژه بگیرید. اما بازار کار مستقل رشته برق یک بازار کار تخصصی هست. به این شکل که اگر بخواید در این زمینه مستقل بشید یا باید با صنایع و یا کسانی که در حوزه صنعت فعالیت می کنند همکاری بکنید یا با شرکت های دانش بنیان همکاریتون رو ادامه بدید و کسب درآمد کنید.

بازارکار استخدامی

 بازار کار استخدامی این رشته هم خوب و قویه. اما در کل استخدام در زمینه برق در کشور ما محدود به شرکت های بزرگی مثل اسنپ، دیوار، کافه بازار و دیجی کالاست. استخدام شدن در سایر شرکت‌ها کمی سخت تره، البته این شرکت هایی که نام بردیم هم به صورت تخصصی در زمینه برق فعالیت نمی‌کنن. اما به هر حال امکان اشتغال شما در اونها فراهمه.

به این نکته توجه کنید که رشته مهندسی برق رشته ایه که همیشه بازار کار خودشو داشته و خواهد داشت. فقط نیازه که برای ورود راحت تر به بازار کار، سطح علمی شما بالا باشه و دانش برنامه‌نویسی هم تا حد مورد قبولی داشته باشید.

خبر خوب دیگه این که بازار کار خارجی مهندسی برق هم بازارکار خوبی محسوب می‌شه. حتی می‌تونیم بگیم که بازار کار خارجی این رشته بسیار بهتر از بازار کار داخلی اونه.

بازارکار رشته مهندسی برق در ایران چطوره؟

مهارت های نرم مورد نیاز برای مهندسی برق

به طور کلی اگر می‌خواید جدا از مهارت های تخصصی و سطح دانشتون مهارت های دیگه ای هم داشته باشید تا شانس ورودتون به بازارکار بیشتر بشه، ما دو تا پیشنهاد خوب براتون داریم:

  1. به این نکته توجه کنید که بخش بسیار زیادی از یک پروژه توسط مهندس برق در تنهایی انجام می‌شه. این ویژگی با رشته کامپیوتر مشترکه. اما مثلا رشته ای مثل مهندسی صنایع رو در نظر بگیرید، این رشته از اون دست مواردیه که بسیار نیاز به تعامل بالایی داره و باید بتونید با افراد مختلف ارتباط بگیرید. اگر شخصیتی دارید که نمی‌تونید ساعات زیادی رو در تنهایی بگذرونید و تمرکز کنید شاید نتونید در فعالیت درزمینه برق هم چندان موفق باشید. پس حتما این نکات رو در نظر داشته باشید.
  2. مورد دوم دارا بودن مهارت های مذاکراتیه که در مهندسی برق خیلی ضروری هستند. بین علی کیم رو خیلی ممنون که شما اگر می خواهید به صورت مستقیم به چه صورت استخدامی جذب دنیای بازار کار بشید باید بتونی با افراد مختلف مذاکره کنید و آنها را متقاعد کنید که شما برای یک بازی شن کاری مستعد هستید و به و آنها را مجاب کنیم که با شما همکاری کرده و یا استخدامتون کنن.

نکته طلایی که در رابطه با مهندسی برق وجود داره اینه که شما می‌تونید در زمینه های دیگه هم فعالیت کنید. مثلاً مهندس های برق زیادی هستن که در حال حاضر در حال ساخت تجهیزات پزشکی هستند و اتفاقاً درآمد فوق العاده ای رو هم دارن. پس نیم نگاهی هم به تقویت مهارت هایی داشته باشید که به طور جانبی در رشته برق وجود دارن. مثل برنامه نویسی و علوم کامپیوتر و حتی داشتن دید مهندسی پزشکی.

امکان مهاجرت با رشته برق چطوره؟

 اگر بخوایم جواب این سوال رو فقط در یک کلمه خلاصه کنیم میتونیم بگیم “عالی”.

مهاجرت تحصیلی در این رشته مهندسی بسیار خوبه خصوصا اگر در یک دانشگاه رتبه بالا درس خونده باشید و رزومه خوبی هم داشته باشید. و به همین راحتی امکان ادامه تحصیل در مهندسی برق در خارج از کشور برای شما فراهم خواهد بود و این کار باعث می‌شه درآمد شما فوق العاده بشه.

اما در زمینه اپلای کاری  شاید کمی با مشکل مواجه بشید. اگر شما بخواید در یک کشور خارجی مشغول به کار بشید، خصوصا با در نظر گرفتن مشکلات اقتصادی با توجه به جنگ اوکراین در سطح جهان، شرکت ها برای استخدام ایرانی ها مجبورن ادله کافی مبنی بر این که شما به حدی خوب و ماهر هستید که نمیتونن بجای شما یک فرد از کشور خودشون رو به جای شما استخدام کنن،بیارن. در نتیجه داشتن سطح علمی بالا و همچنین کیفیت کار خوب برای مهاجرت کاری با رشه برق بسیار اهمیت داره.

پیشنهاد ما به شما اینه که چه در داخل و چه در خارج از کشور، در یک حوزه خاص مهارت کسب کنید. مثلا می‌تونید کشوری که برای اپلای مد نظرتون هست رو به صورت کامل آنالیز کنید تا متوجه بشید در چه تخصص هایی به نیرو نیاز دارن، بعد سعی کنید در این زمینه بهترین باشید. با این کار استخدام شما در این کشورها چندین و چند برابر خواهد شد.

امیدواریم که مطلب امروز براتون مفید بوده باشه. مرکز مشاوره جدیدی نژاد تا آخر مسیر انتخاب رشته همراهتونه 🙂