رشته داروسازی: معایب و مزایا، دروس دانشگاهی، مهاجرت، بازارکار

معرفی کامل رشته داروسازی+بازار کار و میزان درآمد داروسازی+امکان مهاجرت و اپلای

بعد از رشته های پزشکی و دندانپزشکی که محبوبیت بسیار زیادی بین دانش آموزهای تجربی دارن، در جایگاه سوم می‌تونیم رشته داروسازی رو قرار بدیم. در ادامه به معرفی کامل داروسازی، مزایا و معایب اون، بازار کار و درآمد داروسازها، شرایط مهاجرت، دروس تخصصی و مهارت های نرمی که به اونها نیاز خواهید داشت میپردازیم.

فهرست مطالب (اینجا چه خبره؟) فهرست رو جمع کن بره بابا

معرفی کلی رشته داروسازی

داروسازی در واقع یک بخش از علوم پزشکیه، در اون با تولید و ساخت دارو،  بررسی وضعیت دارو در بدن انسان ها و موجودات زنده دیگه و همچنین میزان تاثیری که دارو در سلامت افراد جامعه و کم کردن بحران ها و موارد بیماری زا ایفا میکنه پرداخته می‌شه. به طور ساده تر می‌تونیم بگیم که داروساز ها مواد موثر برای مهار یک بیماری یا مشکل در بدن انسان رو شناسایی می‌کنن. سپس این مواد رو فرمول کرده و یا به مواد موثر دیگه تبدیل می‌‌کنن. این مواد می‌تونه شامل قرص، شربت، آمپول یا بقیه روش های تزریقی باشه.

رشته داروسازی دقیقا چی هست؟

ذهنیت غلط درباره داروسازی!

یک تفکر غلط درباره داروسازی وجود داره که تعداد زیادی از افراد فکر میکنن که داروساز همون متصدی داروخانه ست. همین باورغلط باعث شده تعداد زیادی از دانش آموزهای علاقه مند به داروسازی، از تحصیل در اون صرف نظر کنن؛ اما باید بدونید که جایگاه شغلی و حتی اجتماعی داروسازها چیزی فراتر از اینهاست.

تفاوت رشته‌ی داروسازی و شیمی دارویی

  1. اولین تفاوت این دو این هست که داروسازی دکتری تخصصی هست اما شیمی دارویی یک رشته‌ی کارشناسی هست.
  2.  شما می‌تونید با رتبه‌های بالاتر هم شیمی دارویی رو قبول بشید اما داروسازی بعد از پزشکی و دندانپزشکی پرطرفدارترین رشته گروه تجربی هست و به همین دلیل برای قبولی در اون به رتبه‌های پایین نیاز دارید.
  3. محل کار کسی که داروسازی می‌خونه در محیط‌هایی از جمله بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها، شرکت‌های داروسازی و مواردی از این قبیل هست. اما کسی که شیمی دارویی می‌خونه حق و مجوز طبابت و تولید و تجویز دارو رو نداره. در نتیجه می‌تونه در شرکت های داروسازی فعالیت کنه.
  4. دروس شیمی دارویی تا حد زیادی به داروسازی شبیه هستن. همچنین اون‌ها واحدهایی رو در زمینه‌های مرتبط با صنعت داروسازی دارند تا این افراد را برای ورود به این زمینه آماده بکنن.

آیا می‌تونم از شیمی دارویی وارد داروسازی بشم؟

خیر! تصور اشتباهی که خیلی از دانشجوها دارند این هست که فکر می‌کنند بعد از گرفتن لیسانس شیمی دارویی می‌تونن در مقاطع بالاتر وارد داروسازی بشن که این باید بگیم این امکان اصلا وجود نداره.

امکان ادامه تحصیل در داروسازی تا کجا فراهمه؟

در این زمینه نکته‌ای که وجود داره اینه که تعداد خیلی زیادی از دانشجوهای داروسازی تمایل دارن که بعد از تموم شدن تحصیلشون وارد بازار کار بشن. در نتیجه افراد کمی وجود دارن که به فکر ادامه تحصیل در این زمینه باشن. البته به این معنی نیست که شرایط تحصیل در مقاطع بالا برای داروسازی فراهم نیست.

آیا رشته‌ی داروسازی طرح داره؟

بله. باید بعد از فارغ التحصیل شدنتون به مدت 2 سال در بیمارستان‌ها داروخانه‌ها، صنایع داروسازی، یا حتی به عنوان دستیار پژوهشی در یک پروژه دارویی وارد بشید.

در این مدت حقوق مشخصی دریافت میکنید و گذروندن این 2 سال به صورت اجباری هست.

برای فعالیت به عنوان دستیار پژوهشی باید 2 شرط پایین رو داشته باشید:

  1. معدل بالای 17.
  2. منتشر کردن حداقل یک مقاله ISI در طول تحصیل.

آیا میشه طرح داروسازی رو با  سربازی یکی کرد؟

بله. پسرها می‌تونن این طرح دو ساله رو با سربازیشون یکی کنن با این تفاوت که حقوق اون‌ها تقریباً نصف سایر دانشجوها خواهد بود (حقوق سربازی).

دروس تخصصی داروسازی در دانشگاه

باید بدونید که علوم پایه و درس شیمی که در دبیرستان با اون آشنا شدید، نقش بسیار پر رنگی در دروس داروسازی دارن. یعنی قراره شما کلی واحدهای مربوط به درس شیمی و اطلاعات پایه مثل گیاه شناسی رو بگذرونید. در نتیجه میشه به این موضوع رسید که شما با به حجم زیادی از دروس تئوری و حفظی روبرو هستید.

تفاوت رشته داروسازی و دندان پزشکی در دانشگاه

اگر بخوایم داروسازی رو با دندانپزشکی مقایسه کنیم می‌تونیم بگیم که در دندانپزشکی بعد از چند ترم اول دانشجو ها بیشتر وقتشون رو در آزمایشگاه هستن و کارهای عملی انجام می‌دن. اما باید این رو بدونید که بخش خیلی زیادی از کاری که شما در داروسازی انجام می‌دید حفظ کردن اسم ها و مطالب مختلف و نگه داشتن اونها در ذهنتون هست.

داروسازیدندان پزشکی
بخش زیاد کار: حفظیاتبخش زیاد کار: فعالیت عملی
تفاوت داروسازی و دندان پزشکی در فعالیت در دانشگاه

برخی از دروس تخصصی داروسازی که دانشگاه میخونید به صورت زیره:

دروس تخصصی رشته داروسازی در دانشگاه

چه دانشگاه ها و شهرهایی داروسازی دارن؟

تعداد دانشگاه هایی که شما میتونید در اونها داروسازی بخونید خیلی زیاده. اما در ادامه چند تا از مهمترین دانشگاه های ارائه دهنده رو نام خواهیم برد که عبارتند از:

  • تهران
  •  بهشتی
  • علوم پزشکی ایران
  •  اصفهان
  • تبریز
  •  مشهد
  •  شیراز
  •  ساری
  •  رشت
  •  قزوین
  •  کرمان
  •  زنجان
  •  اهواز
  •  اردبیل
  •  همدان

شهریه داروسازی دانشگاه آزاد

  • پذیرش داروسازی عادی:

در حالتی که در دانشگاه آزاد داروسازی رو به حالت عادی قبول بشید شهریه ای که باید در سال 1401 برای 1 ترم پرداخته می‌شد حدودا 18 میلیون بود. اما در سال 1402 این هزینه حدودا 28% افزایش داشته.

  • پذیرش داروسازی آزاد خودگردان:

مبلغ این دانشگاه ها برای یک ترم در سال 1401 به 25.000.000 می‌رسید. اما در 1402 احتمالا مبلغ 28% افزایش قیمت هم به اون اضافه می‌شه.

هزینه رشته‌ی داروسازی پردیس خودگردان

شهریه دانشگاه های شهریه پرداز، پردیس خودگردان و پردیس بین الملل در زمینه داروسازی در شهر تهران گرون تر از دانشگاه های شهرها و شهرستان های دیگه هست.

همچنین هر دانشگاهی شهریه خودش رو داره. برای مثال در شهید بهشتی در سال 1401 برای هر ترم رقمی در حدود 18.500.000 تومان بوده. و در سال 1402 حدودا 20% به این مبلغ اضافه شد.

شهریه دانشگاه های خودگران و پردیس برای داروسازی در دانشگاه های شهرستان ها برای هر ترم حدودا 35% کمتر هست. یعنی هرچی شهری که در اون درس می‌خونید کوچیکتر باشه این مبلغ کمتر می‌شه. یعنی عددی در حدودی 12 الی 15 میلیون تومان.

نکات مهم درباره دانشگاه های داروسازی

  1. بدون توضیح هم میشه فهمید که دانشگاه تهران و شهید بهشتی از نظر علمی در تمام رشته ها یک سر و گردن از دانشگاه های دیگه بالاترن. این موضوع برای داروسازی هم صدق می‌کنه.
  2. نکته دیگه اینه که در دفترچه کنکور امسال دانشگاه علوم پزشکی ایران که در زمینه پزشکی واقعا حرفی برای گفتن داره در دو نوبت روزانه و شبانه ( شهریه پرداز) برای داروسازی دانشجو می‌گیره. این هم نکته بسیار مهمیه برای داوطلب های کنکور که به این رشته علاقه دارن.

 اینکه احتمال پذیرش شما در برخی رشته ها x باشه، در رشته‌هایی مثل داروسازی یا دندان پزشکی این احتمال برابر با ۴x هست. به این دلیل که هر دانشگاه به ۴ روش در این دست رشته ها دانشجو پذیرش می‌کنه:

  1.  روزانه
  2.  شبانه یا شهریه پرداز
  3.  آزاد
  4.  و آزاد خودگردان ( شهریه این مورد به نسبت حالت شبانه بالاتر هست)

 پس از بابت این موضوع خاطر جمع باشید که امکان تحصیل برای شما در داروسازی به روش های خیلی زیاد فراهمه.

با چه درصدهایی داروسازی قبول میشم؟

اگر مشتاقید بدونید که با چه درصدهایی می‌تونید داروسازی قبول بشید پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به جدول زیر بندازید:

علوم پزشکی تهران – روزانه 1401علوم پزشکی اصفهان- روزانه 1401علوم پزشکی تبریز – روزانه 1401
درسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درست
زمین شناسی100%زمین شناسی70%زمین شناسی100%
رياضيات70%رياضيات70%رياضيات80%
زیست شناسی70%زیست شناسی70%زیست شناسی70%
فيزيك70%فيزيك70%فيزيك80%
شیمی60%شیمی70%شیمی70%
درصدهای قبولی داروسازی سال 1401

بازار کار داروسازی چطوره؟

شما برای ورود به بازار کار داروسازی می‌تونید به دو روش اقدام کنید: روش مستقل و روش استخدامی.

مستقل شدن در داروسازی

برای اینکه شما با داروسازی وارد بازار کار مستقل بشید، دو روش وجود داره:

اولین کاری که می‌تونید بکنید اینه که خودتون مجوز داروخانه بگیرید. اما همین مورد جدا از مزایای خیلی خوبی که داره و روی درآمد بالای شما هم تاثیر خواهد داشت، مشکلات خاص خودش هم داره. مشکل اول اینه که شما برای دریافت مجوز باید مدتی منتظر بمونید که خود این موضوع می‌تونه در مواردی دردسرساز باشه. مورد بعد هم این که برای شروع کار باید هزینه اولیه بالایی داشته باشید. خبر خوب اینه که بعد از دریافت مجوز سرمایه گذارهای زیادی آماده همکاری اند.

دومین راه هم اینه که اقدام به خرید مجوز بکنید: به این شکل که یک دکتر داروساز از قبل یک مجوز داروخانه گرفته و شما با توافق مبلغی رو می‌پردازید و مجوز برای شما می‌شه. توی این مورد عیبی که وجود داره اینه که شما باید سرمایه بالای انجام این کار رو داشته باشید چون قطعاً خرید مجوز از فرد دیگه هزینه بیشتری رو می‌طلبه.

استخدام شدن با داروسازی

باید بگیم که در داروسازی امکان استخدام شدن خیلی ضعیف تر از حالت مستقله. جدا از این موضوع تعداد خیلی زیادی از فارغ التحصیل های داروسازی در ایران مثل دانشجوهای پزشکی و دندانپزشکی تمایل دارن که در کار خودشون مستقل بشن. حتی اگر شما موفق به استخدام هم بشید باید بدونید که بخش مشخصی از دستمزد شما به محلی که در اون مشغول به کار هستید داده می‌شه و به نسبت داروسازهای مستقل قطعاً درآمد کمتری دارید.

اما دقت کنید که ضعیف بودن بازار کار استخدامی داروسازی به معنی عدم وجود شرایط استخدام نیست. اتفاقاً فارغ التحصیل های این رشته می‌تونن به عنوان دکتر داروساز وارد داروخانه بشن یا حتی در شرکت های داروسازی از دانش خودشون استفاده بکنن، درسته که این موقعیت های شغلی نسبت به چندین سال گذشته به نسبت کمتر شده اما همچنان وجود دارد.

چه کسانی در داروسازی موفق میشن؟

قطعا داشتن سواد و دانش بالا تضمین کننده موفقیت شما هست اما برای تداوم موفقیت به مهارتهای نرمی هم نیاز خواهید داشت. تقویت اونها هم می‌تونه شما رو حتی از رقبا هم جلوتر بندازه. برخی از مهارت های نرم لازم در داروسازی عبارتند از: از

علاقه به مباحث تئوریک

اگر به هر دلیلی نمی‌تونید با مباحث تئوری و حفظ کردنی ارتباط برقرار کنید و حفظیات زیاد باعث آزار شما می‌شه پیشنهاد می‌کنیم تحصیل در داروسازی رو اولویت قرار ندید. به این دلیل که علاقه به مباحث حفظی و یا حداقل داشتن ارتباط خوب با اونها در داروسازی بسیار تاثیرگذار و تعیین کننده ست.

 آزمایش های عملی

 برخی از مواقع ممکنه در محل کار یا آزمایشگاهی که در اون فعالیت می‌کنید به شما یک دستورالعمل دارویی داده می‌شه و نیازه که به صورت عملی اون رو پیاده سازی بکنید؛ در نتیجه اگر به این کارها علاقه ندارید ممکنه در داروسازی با سختی مواجه بشید. اما یک خوبی که داروسازی داری اینه که ارتباط شما با بیمار بر خلاف رشته هایی مثل پزشکی و دندانپزشکی در حداقل ترین حالت ممکن قرار داره.

امکان مهاجرت با رشته داروسازی

برای اینکه بخوایید با رشته داروسازی به خارج از کشور مهاجرت کنید دو روش پیش روی شماست:

مهاجرت تحصیلی با داروسازی

اگر بخواید برای ادامه تحصیل با رشته داروسازی در یک کشور اپلای کنید با مشکل چندانی مواجه نخواهید بود. پیشنهاد می‌کنیم برای این کار در دانشگاه‌هایی به ادامه تحصیل بپردازید که تحصیل در اونها رایگان باشه. مثل دانشگاه‌های آلمانی زبان کشور آلمان.

شما می‌تونید بعد از پاس کردن چند ترم درخواست بدید و با انجام کارهای اداری برای ادامه تحصیل در این رشته به کشور مقصد سفر کنید. اما باید بدونید که اپلای تحصیلی با رشته داروسازی به مراتب راحت تر از مهاجرت برای ادامه تحصیل در رشته های دندانپزشکی پزشکی هست.

اپلای کاری با داروسازی

درسته که گفتیم مهاجرت کاری در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی با سختی کمتری مواجه هست اما این طور نیست که همه کشورها به همون تعداد که پزشک و دندانپزشک نیاز دارن، به داروساز هم نیاز داشته باشن. پس میتونیم بگیم که امکان اپلای کاری با رشته داروسازی کمی ضعیف تر از رشته‌های دیگه زیرگروه تجربی هست.

ولی همونطور که میدونید درآمد رشته داروسازی در کشور ما هم به اندازه کافی خوب. پس اگر واقعا مجبور به مهاجرت کاری نبودید بدونید که بستر کار در کشور ما برای شما به خوبی فراهم هست.

 اگر مطالب براتون مفید بود یا حس کردید در متن به موضوع خاصی اشاره نشده، حتماً در بخش کامنت ها نظرات خودتون رو به ما بگید. مرکز مشاوره جدیدی نژاد تا آخر مسیر کنکور همراهتونه.دوستتون داریم.