دلایل خستگی در حین درس خوندن چیه؟ + روش های رفع خستگی

دلایل خستگی در حین درس خوندن چیه؟ + روش های رفع خستگی

ممکنه این سوال خیلی از شما باشه که دلایل خستگی در حین درس خوندن چیه؟ خیلی از ما در اوایل شروع مطالعه کاملا پرانرژی هستیم اما به مرور خسته می‌شیم، تا جایی که دیگه نمی‌خوایم ادامه بدیم. اما دلیل این خستگی چیه؟

وقتی ما داریم درس می‌خونیم در واقعیت در حال روبرو شدن با مشکلات درسیمون هستیم. مثلا تست های غلط یا نزده ما بخشی از مشکلاتمون هستن، مطالبی که بارها مرورشون کردیم و هنوز توشون مشکل داریم هم به نوعی یک دردسر به حساب میان. موارد این چنینی خیلی زیادن. پس دارید با فشار زیادی مواجه می‌شید و قاعدتا نمی‌تونید مثل اول کار با انرژی باقی بمونید.

و هرگز فراموش نکنید که مسیر درس خوندن به خصوص برای کنکور سخت و پیچیده هست و کاری شما هم اصلا آسون نیست. پس وجود موانعی از جمله خستگی در حین درس خوندن کاملا عادیه و برای همه به میزان کم یا زیاد اتفاق میوفته.

اگه ویدیوهای توی سایت رو نمیبینین؛ لطفا وی پی ان تون رو خاموش کنین و مجددا صفحه رو Refresh کنین تا بدون دردسر هزاران ساعت فیلم مشاوره کنکور رو اینجا ببینین!ممنونیم! 🙂

دلیل خستگی در حین مطالعه برای کنکور چیه؟

خستگی در حین درس خوندن می‌تونه به دلایل مختلفی از جمله موارد پایین ایجاد بشه.

دلیل خستگی در حین مطالعه برای کنکور چیه؟

1) درس خوندن جذاب نیست

باید این واقعیت رو قبول کنیم که درس خوندن جذاب نیست. شاید یک یا دو درس رو خیلی دوست داشته باشید و از مطالعه اونها لذت ببرید، اما این موضوع برای همه دروس صادق نیست.

2) ما آدمیم و شکست می‌خوریم

قطعا همه ما دوست داریم تمام تست هایی که میزنیم درست باشن، هر مطلبی رو که می‌خونیم فورا یادش بگیریم و فراموشش نکنیم، همیشه دروس برامون جذاب باشن، در آزمون ها تراز خفنی بگیریم و … .

اما همیشه این اتفاقات نمیوفتن و بدون شک همین موضوعات می‌تونن باعث شکست ما، کم شدن انرژیمون و در نتیجه ایجاد خستگی در حین درس خوندن بشن. به این دلیل که درس خوندن یک کار واقعا پر تنش و پر زحمتیه.

پس از اونجایی که همه ما آدم هستیم و در این پروسه مشکلات زیادی برامون رخ می‌دن، حق داریم که خسته بشیم. حتی رتبه برترهای سال های قبل هم دچار این مشکل شدن. اما مهم اینه که نداریم خستگی روی رند مطالعه ما تاثیر بزاره.

چطور خستگی در حین درس خوندن رو از ببرم؟

گفتیم که خسته شدن در حین درس خوندن کاملا طبیعیه. اما چطور می‌شه اون رو کم یا صفر کرد؟

  • به کمک تاب آوری! تاب آوری در حین درس خوندن یعنی تحمل کردن مشکلات تا زمانی که بتونید از اونها عبور بکنید.

دقیقا مثل یک دونده ماراتون. هر دونده ای در حین مسابقه سختی خیلی زیادی رو تحمل می‌کنه و خسته می‌شه. اما برنده کسیه که تحمل کنه و تاب آوری بیشتری داشته باشه تا وقتی که به نتیجه برسه.

دقیقا مثل حرف مایک تایسون قهرمان بوکس جهان که گفت: “قهرمانی سهم کسی هست که تحمل مشت خوردن بیشتری رو داشته باشه!”-

راهکارهای یک رتبه برای رفع خستگی در حین درس خوندن

راهکارهای یک رتبه برای رفع خستگی در حین درس خوندن


رتبه برتری مثل علی رستمی که هرچی به روز کنکور نزدیک تر می‌شد در ترازش افت بیشتری داشت، چطور این موضوع رو تحمل کرد؟ چطور خستگی در حین درس خوندن رو نادیده گرفت؟ این دسته از افراد ویژگی هایی دارن که با هم بررسیشون می‌کنیم.

1) احساس ارزشمندی، رکن اصلی برای غلبه بر خستگی ها

گاها خیلی از ما برخلاف تلاش های خیلی زیادمون، خودمون رو ارزشمند و لایق موفقت نمی‌دونیم. حتی اگر ماه ها درس خونده باشیم اما نتیجه یک آزمونمون چیزی که می‌خوایم نشده باشه بهم می‌ریزیم و به خودمون ناسزا می‌گیم.

در حالی که همون تلاش و وقتی که برای رسیدن به اهدافمون گذاشتم نشون دهنده ارزشمندی ماست. پس چرا با این شرایط نباید از خودمون قدردانی کنیم؟

وقتی شما احساس ارزشمندی داشته باشید، قطعا حال بهتری هم خواهید داشت و راحت تر می‌تونید خودتون رو کنترل کنید. داشتن این حس ارزشمندی اصلی ترین ویژگی رتبه برتر ها هست که غلبه بر خستگی در حین درس خوندن رو هم براشون راحت تر می‌کنه.

در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم حتما یه سر به محتوای “حس میکنم لیاقت رتبه برتر کنکور شدن رو ندارم” رو در کیمیاگرخونه ببینید تا با چند مثال خوب متوج بشید که داشتن احساس ارزشمندی تا چه حدی بر میزان کنترل خستگی و در نتیجه موفقیت شما تاثیر گذاره.

2) مهارت حل مسئله، راهکار طلایی برای رفع خستگی ذهنی

یک رتبه برتر و فرد باهوش همیشه پی‌دونه که باید مشکلات رو به روش درست و در زمان مناسبش حل بکنه. اگر در پروسه درس خوندنتون با مشکلی مواجه شدید،براق رفع اون اقدام کنید.

خواه این مشکلات از نظر درسی شما رو درگیر کنن، خواه مشکلات حاشیه ای باشن باید در اولین فرصت اونهارو حل کنید تا ذهنتون آروم بشه.

داشتن یک ذهن مشوش و شلوغ علاوه بر درگیری های ذهنی زیاد، باعث ایجاد خستگی در حین درس خوندن می‌شه که می‌تونه روند مطالعه شمارو با مشکل مواجه کنه.همچنین به هیچ وجه برای حل یک مشکل از آزار و تنبیه کردن خودتون استفاده نکنید، چون قطعا نتیجه برعکس می‌شه.

3) مثبت اندیشی، ویژگی اصلی افراد تاب آور


قطعا شنیدید که میگن انسان با امید زنده‌ست. بدون داشتن امید و انگیزه چطور ممکنه که حالی برای تلاش کردن داشته باشید.

در واقع احتمال نتیجه گرفتن با یک ذهنیت منفی در سال کنکور خیلی کمه. وقتی فکرتون پر از افکار منفی باشه بدون شک نمی‌تونید روی برنامه خودتون به شکل درست متمرکز بشید.

و وقی با کوچکترین مشکلی مثل خستگی در حین درس خوندن مواجه بشید نمی‌تونید اون رو هندل کنید و فورا جا می‌زنید.در کل در تمام زندگی ما به مثبت اندیش بودن نیاز داریم پس سعی کسی روی خوب فکر کردن کار کنید. البته این ذهنیت مثبت باید با تلاش و کار همراه باشه تا نتیجه بده.

4) توجه به فرآیند بجای نتیجه گرایی

کسی که فقط به نتیجه توجه داشته باشه همیشه ذهنش درگیره، مضطربه و نمی‌تونه حال خوبی داشت باشه.کسی که فقط به نتیجه توجه داشته باشه همیشه ذهنش درگیره، مضطربه و نمی‌تونه حال خوبی داشت باشه.

ولی وقتی توجه شما روی فرآیند کار خودتون باشه، از مسیر و پروسه درس خوندن لذت خواهید برد و خستگی در حین درس خوندن براتون معنایی نخواهد داشت.

در آخر باید بگیم که اگر می‌خواید موقع درس خوندن خسته نشید یا وقتی شدید بتونید بش غلبه کنید باید تاب آوری رو یاد بگيريد. تاب آوری شخصیه که ویژگی های بالا رو داشته باشید. پس حتما اون هارو در خودتون تقویت کنید.

دغدغه هایی که باعث بی انگیزگی کیمیا بختیاری شدنپاسخ کیمیاگر اعظم که باعث رفع مشکل کیمیا شد
1. دیگه وقتی ندارم و نمیتونم رتبه ام رو بهتر کنم!خود کیمیا از بهمن ماه ریاضی اش رو که اغلب توی آزمون ها سفید یا صفر درصد میزد رو تونست بهبود بده و توی کنکور 54.5% بزنه.
2. فکر میکردم به فلان ماه که برسم دیگه ترازم 7000 شده و مطمئنم قبولم.خیلی از رتبه های برتر توی ماه های آخر و نزدیک به کنکور شکوفا میشن. پانته آ فرهادی خرداد ماه قبل از کنکور یهو از تراز 5800 به 6900 رسید و تیرماه ترازش 7400 شد. پس نباید فکر کنین همه توی بهمن یا اسفند قراره نتیجه بگیرن.
3. مطمئن نیستم که قبول میشم!واقعیت اینه که هیچکس مطمئن نیست که قراره رتبه برتر کنکور بشه. همه مقداری شک دارن. اما وقتی کسی خوب درس بخونه احتمال نتیجه گرفتنش خیلی زیادتر میشه. مثلا کیمیاگر اعظم همیشه تعریف میکنه که آرش فلاحی رتبه 258 تجربی روز قبل کنکور بهش گفته که نگرانه که قبول نشه. و آقای جدیدی نژاد بهش گفته با درسی که تو خوندی احتمال قبول شدنت 99.99% هست و فقط 0.01 درصد احتمال داره قبول نشی. اونم در شرایطی که حادثه رخ بده. اون 0.01% همیشه احتمال خطا هست. مثلا چقدر ممکنه الان زلزله بیاد؟ :))
دغدغه هایی که باعث بی انگیزگی دانش اموزها میشه+راهکار حلشون

مصاحبه با رتبه های برتر: چطور همیشه حوصله درس خوندن دارن؟

در ادامه با برخی رتبه برتر ها در رابطه مواردی که در سال کنکور باعث بی انگیزگی و خستگیشون می‌شدن صحبت می‌کنیم. همچنین بررسی می‌کنیم که با کمک چه چیزی تونستن به این مشکلات غلبه کنن.

مصاحبه با مهدیه ساکت دانشجوی داروسازی دانشگاه تهران

مهدیه ساکت رتبه 828 کنکور تجربی از شهر بروجردِ لرستان در مورد این حرف میزنه که چطور به کمک موسیقی و ساز زدن انگیزه خودش رو ترمیم میکرده و با بی حوصلگی درس خوندنش کنار می اومده:

مصاحبه با مبینا خدیور رتبه 208 کنکور تجربی و دانشجوی پزشکی دانشگاه ایران

مبینا خدیور در مورد اهمیت استراحت های پویا توی کاهش خستگی ذهنی میگه. اینکه هرچقدر با کیفیت تر استراحت کنین؛ بیشتر میتونین درس بخونین: