آیا میتونم درسی رو در کنکور صفر بزنم؟ + تاثیر حذف درس در کنکور

آیا میتونم درسی رو در کنکور صفر بزنم؟

شاید خیلی از شما به هر دلیلی به این فکر افتاده باشید که یک یا حتی چند درس رو صفر بزنید. یعنی کلا سوالاتش رو در کنکور حذف کنید و بهشون جواب ندید.

اما آیا این کار درسته؟ آیا با صفر زدن یک درس در کنکور تاثیر اون هم به کل از بین می‌ره؟

وقتی توی درسی ضعیفم حذفش بکنم؟

قطعا نه، بدون شک حذف درس در کنکور راه چاره نیست! همه می‌دونیم که هر شخص ممکنه در یک درس یا چند درس ضعیف باشه و این ضعف از شخصی به شخص دیگه می‌تونه متفاوت باشه.
حتی اگر ضریب و اهمیت اون درس در کنکور کم هم باشه نباید به کل حذفش کنید.

دقیقا مثل یک ماشین که حتی با خراب بودن بخش های کوچیک و به ظاهر بی اهمیتش هم قطعا نمی‌تونه مثل روز اولش کار بکنه. حالا فیلم زیر رو ببینید و بعد به ادامه مقاله میپردازیم:

با حذف درس در کنکور رتبه چقدر افت میکنه؟

قطعا در جریان هستید که بعضی رشته‌ها در حال حاضر شرط معدل هستن، یعنی بدون کنکور می‌تونید وارد برخی از اونها بشید. اما نه رشته‌های خوب در دانشگاه های تاپ!

بخش زیادی از افرادی هم که در کنکور شرکت می‌کنن سیاهی لشکر به حساب میان. اما در بین دانش آموزهای متوسط و تاپ چیزی که پزشکی دانشگاه تهران رو به زیست شناسی سلولی مولکولی یک دانشگاه در یک شهر خیلی دور تبدیل می‌کنه، رتبه و درصد های داوطلب هاست.

پس اگر رتبه‌ی خوبی می‌خواید قطعا نباید به فکر حذف درس در کنکور بیوفتید، حتی اگر در اون واقعا ضعف دارید!

با صفر زدن یک درس در کنکور رتبم چقدر افت میکنه؟

اگر در درسی ضعیفم اون رو در کنکور جواب بدم؟

می‌شه گفت از 600 هزار نفر داوطلب کنکور حدودا 400 هزار نفرشون یک درس خاص رو صفر می‌زنن.

وقتی شما به سوالات آسون یک درس جواب بدید و حتی شده اون رو 20 درصد بزنید، از این 400 هزار نفر جدا می‌شید و جزو 40 تا 60 هزار نفر اول کنکور می‌شید. یعنی از 90% رقباتون جلو میوفتید.

برای این که حتی به سوالات آسون در درسی که باهاش مشکل دارید جواب بدید کافیه بدونید چطوری باید برای کنکور درس خوند.

مثلا کیمیا بختیاری دانشجوی داروسازی دانشگاه همدان هست و رتبه 1768 تجربی، تا دو ماه قبل از کنکور ریاضی رو صفر می‌زد! اما محمدحسین جدیدی نژاد مشاور کنکور بهش پیشنهاد کرد که در همین مدت باقی مونده ریاضی رو در حد توان بخونه. کیمیا هم به روشی کیمیاگرانه درس ریاضی رو خوند و در کنکور سال 98 تونست 54.5% ریاضی بزنه!!

پس شما هم سعی کنید حذف درس در کنکور رو به کل کنار بزارید و در کنکور صفر نزنید و تمام تلاشتون رو بکنید.

اگه تو کنکور فقط زیست و شیمی بزنم چه رشته ای قبول می‌شم؟

قبلا هم گفتیم که حذف درس در کنکور به هیچ عنوان توصیه نمی‌شه. از طرفی این موضوع که بخواید کنکور خودتون رو قطبی بکنید هم اصلا چیز خوبی نیست و نتیجه قطعا مطلوب نخواهد بود.

منظورمون از قطبی بودن این هست که یک یا دو درس مثل زیست و شیمی رو 60 درصد بزنید و باقی دروس رو خیلی کم یا حتی 0 باقی بذارید. در این شرایط اصلا اتفاق خوبی نخواهد افتاد. اما چطور؟

زمانی که وارد سایت تخمین رتبه قلمچی شدیم، و درصد دو درس زیست و شیمی رو 50% وارد کردیم نتیجه چیزی شد که در عکس پایین می‌بینید؛ یعنی تراز 6000 منطقه 1.

اگه تو کنکور فقط زیست و شیمی بزنم چه رشته ای قبول می‌شم؟ 1
اگه تو کنکور فقط زیست و شیمی بزنم چه رشته ای قبول می‌شم؟ 2

حالا درصد دروس دیگه رو هم از صفر تغییر دادیم و تا حدود 40% جلو بردیم (کسب رتبه در دروسی مثل زمین شناسی، ریاضی یا حتی فیزیک به نسبت زیست و شیمی تجربی راحت تره).

همونطور که می‌بینید رتبه به 4000 منطقه 1 تغییر کرد! این 2000 تا اختلاف می‌تونه شانس قبولی شما در رشته‌های پزشکی، دندون پزشکی، داروسازی و پیراپزشکی های خوب شهرتهران رو تا حد زیادی تحت تاثیر قرار بده.

اگه تو کنکور فقط زیست و شیمی بزنم چه رشته ای قبول می‌شم؟ 2
اگه تو کنکور فقط زیست و شیمی بزنم چه رشته ای قبول می‌شم؟ 1

در نتیجه بهتره بجای این که بخواید زیست و شیمی خودتون رو حتی تا درصد 100 جلو ببرید، همون زمان رو روی دروس دیگه هم قرار بدید و درصد تمام درس های کنکوری خودتون رو تقریبا در یک بازه نگه دارید تا رتبه بهتری بگیرید و در دانشگاه و رشته‌ای که مدنظرتون هست قبول بشید.

اگر برگه کنکور رو سفید بدیم، چه اتفاقی میوفته؟

خیلی از داوطلب ها حتی از حذف درس هم فراتر می‌رن و می‌گن اگر کل برگه رو سفید بدیم چه رتبه ای میاریم؟ اگر به هیچ تستی ندیم چی؟؟

اول از همه باید بدونید که در کنکور سراسری رقابت اصلی برای رشته‌ها و دانشگاه های برتره. یعنی وقتی شما به هر شکلی رتبه خوبی کسب نکنید این شانس هارو از دست می‌دید که در دانشگاه های تاپ رشته‌ی مورد علاقتون رو بخونید.

برای این کار دوباره سراغ سایت تخمین رتبه قلمچی رفتیم و درصد دروس کنکور رشته‌های ریاضی و تجربی رو 0 قرار دادیم. رتبه‌ای که در عکس هم می‌بینید رتبه ای نیست که شمارو به دانشگاه های خوب برسونه!

اگر در کنکور تجربی برگه رو سفید بدیم چی میشه؟
اگر در کنکور تجربی برگه رو سفید بدیم چی میشه؟
اگر در کنکور ریاضی برگه رو سفید بدیم چی میشه؟.webp
اگر در کنکور ریاضی برگه رو سفید بدیم چی میشه؟.webp

در نتیجه با سفید دادن برگه نمی‌تونید انتخاب های خوبی داشته باشید. با رتبه هایی که در عکس دیدید می‌‌شه رشته‌های زیادی رو انتخاب کرد اما در دانشگاه هایی مثل دانشگاه آزاد؛ نه شریف و تهران!

پیشنهاد ما این هست که بجای سفید دادن برگه در هر درس مباحث ابتدایی رو بخونید و تا 20 الی 25 درصد به سوالات جواب بدید تا بتونید انتخاب های خیلی بهتری داشته باشید.

هر تست غلط چقدر از درصد کم میکنه؟

سوالی که بعضی از بچه ها از ما می‌پرسن این هست که اگر نخوام به حذف درس در کنکور رو بیارم و هر درسی رو تا حدی در کنکور جواب بدیم اگر تستم غلط باشه چی؟ تاثیر تست غلط در رتبه کنکورم چقدره؟

درسته که هر 3 سوال غلط یک تست درست رو در کنکور می‌پرونه. اما این که هر تست غلط چقدر از درصد کم میکنه به این بستگی داره که اون در در کنکور چند سوال داشته باشه. شما می‌تونید با فرمول پایین محاسبه کنید که هر تعداد تست غلط چقدر در هر درس تاثیرگذاره.

فرمول محاسبه درصد 1
فرمول محاسبه درصد 1

با توجه به چیزی که در فرمول بالا می‌بینید یک مثال می‌زنیم تا دقیقا متوجه منظورمون بشید. فرض می‌کنیم یک درس در کنکور سراسری 30 سوال داشته باشه. اگر شما 20 تست درست، 5 تست غلط و 5 تست نزده داشته باشید. در نهایت درصدش در اون درس 61% خواهد بود.

این میزان می‌تونه برای هر درسی با توجه به تعداد سوالاتش در کنکور متفاوت باشه. یعنی اگر تعداد همین سوالاتی که محاسبه کردیم بجای 30 تا 40 تا می‌بود نتیجه 45% می‌شد!

در کل پیشنهاد ما اینه که تعداد تست های درست رو تا حد امکان بالا ببرید اما اگر ممکن نبود یادتون باشه که ترجیحا تست نزده خیلی بهتر از تست غلط هست!

اگر ریاضی کنکور تجربی رو صفر بزنم چی میشه؟ بررسی تاثیر درس ریاضی کنکور تجربی

یکی از سوالات پر تکرار در بحث حذف درس کنکور این هست که اگر در کنکور تجربی درس ریاضی رو صفر بزنیم چه اتفاقی میوفته؟

با جواب ندادن به کل سوالات درس ریاضی در کنکور تجربی قطعا هیچ اتفاقی نمیوفته ولی همونطور که بالاتر هم گفتیم با این کار (یعنی با حذف درس) شما دچار دامپینگ تراز می‌شید که به کل یک فاجعست.

بجای صفر زدن حتی اگر شما در ریاضی درصد 20 رو هم کسب کنید موضوع خیلی متفاوت تر می‌شه. برای درک این موضوع از سایت تخمین رتبه قلمچی استفاده کردیم و در بخش کنکور 1401 در رشته‌ی تجربی درصدهایی که در عکس می‌بینید رو وارد کردیم و ریاضی هم درصد صفر رو داره تا ببینیم چه رتبه‌ای به ما خواهد داد.

تاثیر درصد صفر ریاضی در کنکور تجربی
تاثیر درصد صفر ریاضی در کنکور تجربی

در بخش بعدی با همون درصدها فقط ریاضی رو تغییر دادیم و به 17% رسوندیم. تفاوت رو در عکس پایین می‌بینید.

تاثیر درصد کم ریاضی در کنکور تجربی
تاثیر درصد کم ریاضی در کنکور تجربی

با این تفاوت رتبه که در عکس دیدید (از 6000 تا 4500) بهتره اصلا ریاضی رو در کنکور تجربی صفر نزنید. یک مثال از رتبه برترها می‌زنیم. مثلا پویا آزادبخش رتبه 81 تجربی 1402.

ایشون ریاضی رو فقط 28% زدن! در حالی که شاید با توجه به رتبه ای که کسب کردن حدس می‌زدید این عدد خیلی بیشتر باشه. اما برگ برنده دقیقا همینجاست که پویا آزادبخش در کنکور تجربی ریاضی رو صفر نزده! همین کار هم در 2 رقمی شدنش تاثیرگذار بوده.

توصیه می‌کنیم ریاضی رو صفر نزنید حتی اگر شده این درس رو به 10 یا 15 درصد برسونید اما صفر نه! چون همین ده یا پونزده درصد می‌تونه حدودا 1000 تا 1500 رتبه شمارو جابجا کنه!

اگه تو کنکور فقط زیست بزنم چه رشته ای قبول میشم؟

اگر بخوایم سراغ حذف درس در کنکور بریم و فقط به سوالات زیست شناسی در کنکور جواب بدیم چه اتفاقی میوفته؟ آیا رتبه‌ی من خیلی بد میشه؟

درسته که درس زیست شناسی مهم‌ترین درس رشته‌ی تجربی هست اما زدن تست های این درس در کنکور به تنهایی کافی نیست. دقیقا مثل یک شخص که مهم ترین بخش بدنش قلبش هست. اما به تنهایی و با یک قلب اون شخص نمی‌تونه زندگی کنه و سایر بخش‌ها و اعضای بدنش هم به نوبه خودشون اهمیت دارن و لازمن.

در کنکور سراسری تجربی شما باید تمام تلاش خودتون رو بکنید که بتونید در دروس دیگه هم خودتون رو به درصدهای نسبتا خوبی برسونید.

برای درک این موضوع به سایت تخمین رتبه قلمچی می‌ریم و فقط درصد درس زیست شناسی رو روی 80% و باقی دروس رو روی صفر می‌ذاریم.

اگر در کنکور تجربی فقط زیست بزنیم چه رتبه ای میاریم؟
اگر در کنکور تجربی فقط زیست بزنیم چه رتبه ای میاریم؟

رتبه شما حدود 11 تا 12 هزار خواهد بود. (البته دقت کنید که کسب درصد 80 در زیست شناسی کار ساده ای هم نیست.)

در قسمت بعدی تمام دروس رو بین 40% تا 50% وارد می‌کنیم.

اگر در کنکور تجربی همه دروس رو یکسان بزنیم چه رتبه ای میاریم؟
اگر در کنکور تجربی همه دروس رو یکسان بزنیم چه رتبه ای میاریم؟

رتبه شما در این حالت حدودا 2000 تا 2500 می‌شه! کسب این درصدها به نسبت راحت تر از اینه که بخواید زیست شناسی رو خیلی بالا بزنید.

پس سعی کنید طوری پیش برید که تمام دروس رو موازی با هم پیش ببرید تا نخواید در نهایت به حذف درس در کنکور رو بیارید.

تاثیر جواب دادن به یک درس در کنکور

خیلی از بچه ها تصمیم می‌گیرن که فقط یک درس خاص رو انتخاب کنن و در اون درصد بالا کسب کنن. اما آیا این کار درسته؟ با این کار می‌شه در کنکور نتیجه گرفت؟

قطعا نتیجه کنکور با کسب درصدهای بالا در یک درس چندان خوب نخواهد بود. اما چرا؟

به این دلیل که هر درسی در کنکور ضریب و تاثیر خاص خودش رو داره. یعنی وقتی فقط به یک درس جواب بدید در سایر دروس از رقبا عقب میوفتید.

به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم به جای 60% زدن فقط یک درس، چهار درس رو 15% بزنید. با این کار رتبه شما خیلی بهتر می‌شه. همچنین انرژی کمتری رو هم صرف کردید تا اون 4 درس رو به 15% برسونید تا این که بخواید یک درس رو 60% یا بالاتر بزنید.

در آخر پیشنهاد ما اینه که سعی کنید تقریبا در یک حدی به تمام دروس خودتون جواب بدید. نه این که فقط یک درس خاص رو برای کنکور بخونید. با این کار قطعا نتیجه خیلی بهتر خواهد بود.