مطالعه در ماه رمضان: چطور با روزه درس بخونیم؟

مطالعه در ماه رمضان + چطور با روزه درس بخونیم؟
مطالعه در ماه رمضان + چطور با روزه درس بخونیم؟

مطالعه در ماه رمضان  باید چطوری انجام بشه؟ آیا در این ماه مبارک باید در ساعات خاصی درس بخونم؟ بهترین برنامه ممکن برای مطالعه در ماه رمضان چیه؟ طبق چه اصولی پیش برم؟

اگر شما هم جزو افرادی هستید که در ماه رمضان دچار کند درس خوندن می‌شید و در شرایط روزه داری درس خوند براتون سخت می‌شه یا حس می‌کنید که یادگیری شما کاهش پیدا می‌کنه، پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ماه همراه باشید تا با نکاتی که می‌گیم بتونید به بیشترین بازدهی در درس خوندن با روزه برسید.

 چرا مطالعه در ماه رمضان خیلی سخته؟

وقتی که شما روزه می‌گیرید از سحر تا افطار هیچ چیزی نمی‌خورید و نمی‌نوشید. همین عامل باعث می‌شه قند خون شما خیلی کاهش پیدا کنه.

از اونجایی که مغز ما تنها عضوی هست که مستقیما از قند تغذیه می‌کنه، در این شرایط چیز خیلی کمی برای تغذیه داره. در نتیجه ذهن ما مثل همیشه عمل نمی‌کنه، تمرکز ما کم می‌شه و … .

همین موارد درس خوندن رو برای هر فردی سخت می‌کنه. اما یادتون نره که مطالعه در ماه رمضان نباید تعطیل بشه!

تفاوت‌های درس خواندن در زمان روزه داری

برای این که در این مدت زمان از دستتون نره و از رقبا در سال کنکور عقب نیوفتید باید برای درس خوندن برنامه ریزی کنید.

برنامه ریزی برای مطالعه در ماه رمضان کاملا فردیه و به ویژگی های هر شخص بستگی داره و متفاوته.

اما در ادامه یک برنامه کلی و مفید رو برای درس خوندن در حین روزه داری پیشنهاد می‌دیم که می‌تونید ازش استفاده کنید. یا حتی با توجه به شرایط خودتون اون رو شخصی سازی کنید.

روش پیشنهادی مطالعه در ماه مبارک رمضان

برای این که مطالعه شما در این ماه به بالاترین میزان بازدهی خودش برسه پیشنهاد می‌کنیم که نکات پایین رو در نظر داشته باشید:

  1. در سحری غذای خیلی سنگینی نخورید که بعدش برای هضم کردن اون بدنتون نیاز به زمان زیادی داشته باشه. در عوض کم اما مقوی میل کنید.
  2. بعد از خوردن سحری 30 دقیقه به خودتون استراحت بدید. نباید در این مدت بخوابید.
  3. وقتی این 30 دقیقه گذشت زمان اینه که سراغ درس خوندن برید و تا خود ساعت 3 بعد از ظهر درس بخونید.
  4. از این ساعت به بعد (3 ظهر) در ماه رمضان قند خون شما به شدن کاهش پیدا می‌کنه و اغلب افراد نمی‌تونن در این زمان درس بخونن. پیشنهاد می‌کنیم بعد از ساعت 3 تا خود افطار بخوابید!
  5. بعد از افطار مجددا درس بخونید تا انتهای شب.
  6. وقتی به آخر شب رسیدید در زمان مناسب بخوابید تا بتونید برای سحری بدون سختی بیدار بشید و مجددا این مراحل رو تکرار کنید.

چرا بعد از سحر و افطار باید درس بخونم؟

دلیل این که این موارد رو پیشنهاد دادیم این هست که بعد از سحری و همچنین بعد از افطار، بیشترین میزان قند خون در بدن شما وجود داره و مغز شما بهتر می‌تونه مطالب درسی رو پردازش کنه و یاد بگیره.

نبایدهای درس خوندن در ماه رمضان

مطالعه در ماه رمضان همیشه با چالش هایی همراهه و خیلی از بچه ها می‌خوان طبق روال مورد نظر خودشون پیش برن. مثلا:

1.     از افطار تا سحر درس خوندن ممنوع

خیلی از بچه ها می‌گن “می‌خوام از افطار تا سحر درس بخونم.” اما آیا این روش مناسبیه؟ قطعا نه. به این دلیل که با این کار ساعت بیولوژیک بدن شما به هم می‌ریزه. و این موضوع می‌تونه باعث بهم ریختن نظم خوابتون بشه. اگر خواب شما مختل بشه به مرور سیستم هورمونی بدنتون هم آسیب می‌بینه و مشکلاتی از این قبیل. شاید حتی با این شرایط نتونید به درستی متوجه مطالب بشید.

2.     پرخوری، مانع بزرگ برای مطالعه در ماه رمضان

همونطور که بالاتر درباره سحری هم گفتیم، بهتره سعی کنید بجای پرخوری مفرط، از مواد غذایی کمتر اما مقوی تر استفاده کنید. در این زمینه می‌تونید از یک پزشک تغذیه هم کمک بگیرید.

همچنین چیزی که تمام متخصص های تغذیه برای کنکوری ها توصیه می‌کنن رو فراموش نکنید؛ در ماه رمضان بین افطار تا سحر حتما به میزان زیاد آب بنوشید.

3.     آزمون و خطا نکنید

خیلی از بچه ها در ماه رمضان چند وقتی رو صرف این می‌کنن که ببینن آیا یک برنامه خاص برای درس خوندن در ماه رمضان روشون جواب می‌ده یا نه. در حالی که این کار بشدت اشتباهه. بهتره قبل از شروع رمضان برنامه خودتون یا برنامه ای که دربالا بهتون پیشنهاد دادیم رو روی برگه بنویسید و بر اساس یک پلن مشخص پیش برید.

نظر رتبه های برتر راجع به درس خواندن در ماه رمضان

ببینیم نظرپویا آزادبخش رتبه 81 کنکور تجربی 1402 راجع به درس خواندن در ماه رمضان چیه