ترمیم معدل چیه؟ چه دروسی رو ترمیم کنم؟ + شرایط و قوانین

بررسی صفر تا صد ترمیم معدل و ترمیم نمره امتحان نهایی

ترمیم معدل یکی از چیزهاییه که به احتمال خیلی زیاد به گوش اکثر شما خورده. خصوصا در یک سال اخیر بازار این ماجرا خیلی داغ بوده؟ اما ترمیم نمره اصلا چی هست؟ ترمیم کردن معدل دقیقا چه کمکی به کنکور و آینده ما می‌کنه؟ این کار قوانین خاصی داره؟ بهتره برای ترمیم چه دروسی اقدام کنیم؟ و کلی سوال دیگه مثل این برای خیلی از شما پیش میاد که در ادامه تمام موارد رو به صورت کامل توضیح می‌دیم.

ترمیم معدل دقیقا چیه؟ و چرا انجام می‌شه؟

ترمیم کردن معدل امکانیه که از سال 1402 به بعد، برای دانش آموزان پشت کنکوری، تغییر رشته ای در نظر گرفته شد تا بتونن در امتحانات نهایی خرداد ماه مجدد شرکت کنن و نمرات قبلی خودشون رو بهبود بدن.

دلیل ترمیم کردن نمرات هم اینه که این افراد بتونن نمرات نهایی سال های قبل خودشون رو بهبود ببخشن.

چرا بهتره معدل رو ترمیم کنیم؟

از اونجایی که در محتوای تاثیر نمرات نهایی در کنکور هم گفتیم، قطعا می‌دونید که سوابق تحصیلی از جمله نمرات نهایی تاثیر قطعی روی کنکور سراسری دارن. این تاثیر در کنکور 1403 به 50% و در کنکور 1404 به 60% می‌رسه!

در نتیجه اگر کسی نمرات نهایی خوبی کسب نکرده یا اصلا به هر دلیل از جمله تغییر رشته، نمره نهایی نداشته باشه، این بهترین فرصته که با نمرات و در نتیجه سوابق تحصیلی خوبی در کنکور شرکت کنه و بتونی به رتبه‌ی و رشته‌ی موردنظرش برسه.

ترمیم نمرات به درد چه افرادی می‌خوره؟

بالاتر هم گفتیم که انجام ترمیم کردن معدل  برای تمام داوطلب هایی که پشت کنکور باشن ممکنه؛ یعنی افرادی که دوازدهم رو به اتمام رسونده باشن. از جمله:

  • داوطلب هایی که نمراتشون جایی برای بهتر شدن داره و می‌خوان با این کار نمرات بهتری داشته باشن و سوابق تحصیلی خودشون رو برای شرکت در کنکور سراسری سرو سامون بدن.
  • دانش آموزهای نظام قدیم که چندین سال قبل کنکور دادن و قصد دارن مجددا در کنکور شرکت کنن.
  • افرادی که تغییر رشته دادن و در یک یا چند درس خاص نمره‌ای کسب نکردن.

برای ترمیم معدل به چه سایتی مراجعه کنم؟

اگر قصد دارید که برای ترمیم کردن معدلتون اقدام کنید می‌تونید از یکی از 2 روش پایین این کار رو انجام بدید:

  1. به صورت حضوری به مدارس بزرگسالان شهر یا استان خودتون برید و با دادن مدارک به اونها درخواست ترمیم نمره بدبد.
  2. وارد سایت my.medu.ir که سایت رسمی آموزش و پرورش هست بشید و مراحل پایین رو طی کنید:
  3. روی گزینه ورود فرهنگیان/عموم بزنید.
  4. در صفحه بعد روی سوابق تحصیلی بزنید.حالا در این بخش یک کد 19 رقمی که کد سوابق تحصیلی شما هم هست دیده می‌شه که نیاز هست جایی یادداشتش کنید.حالا روی ترمیم معدل کلیک کنید.
  5. در قسمت بعدی سوالاتی از شما پرسیده می‌شه (مثل معدل و دروسی که قصد ترمیمشون رو دارید) که بهشون جواب می‌دید.
  6. در آخر درخواست شما برای ترمیم نمرات ثبت می‌شه.

مدارک مورد نیاز ترمیم معدل 1403

اگر بخواید به صورت حضوری به یکی از مدارس بزرگسالان برید و درخواستی رو مبنی بر ترمیم کردن معدل ثبت کنید به مدارک پایین نیاز خواهید داشت:

  1. شامل شناسنامه
  2. کارت ملی
  3. یک قطعه عکس
  4. کارنامه
  5. نمرات
  6. برگه فارغ التحصیلی
  7. یک کپی از همه این موارد و یک پوشه

جدیدترین قوانین ترمیم نمره

قبل از معرفی قوانین باید بگیم اشاره کنیم که به صورت کلی معدل در کنکور شما تاثیر نداره؛ در واقع این نمرات درس به درس شما هستن که مهمن. در فرآیند ترمیم کردن معدل هم ما کاری به معدل کلی نداریم و قرار هست برای بهبود نمره هر درس اقدام کنیم. اما قوانین این کار چیا هستن؟

اگر بعد از ترمیم، نمره درسی کمتر از قبل شد چه اتفاقی میوفته؟

فرض کنید مثلا شما در امتحان نهایی در درس ریاضی نمره 19.5 رو کسب کردید. بعد از این که ترمیم معدل رو انجام دادید و نمرات اومدن، مشخص می‌شه که نمره جدید شما 19.25 هست. حالا چه اتفاقی میوفته؟ هیچی!

اگر بعد از ترمیم کردن، نمره جدید شما کمتر از قبلی باشه، هر نمره‌ای که تراز بالاتری به شما بده همون هم برای سوابق تحصیلی‌تون در نظر گرفته می‌شه.

بهتره چه نمره‌ای رو ترمیم کنم؟

“چه نمره‌ای رو ترمیم کنم؟”، “از چه نمره‌ای کمتر نیاز به بهبود داره؟”، “ترمیم معدل در چه دروسی مهم تره؟” این موارد سوال‌های پرتکرار بچه ها از ما هستن. ممکنه شما هم دنبال جواب این سوالات بگردید که در پایین بهشون جواب دادیم.

چه درسی رو ترمیم معدل کنم؟

برای تصمیم‌گیری سر این موضوع که چه درسی رو ترمیم کنیم ابتدا نیازه به 2 قانون پایین توجه کنید:

  1. همونطور که در بخش بالا هم گفتیم، حتی اگر 1 درصد نمره شما بعد از ترمیم نمره کم هم بشه اتفاق خاصی نمیوفته؛ چون بین نمره اول شما و نمره‌ای که بعد از ترمیم معدل کسب کردید هرکدوم که تراز بالاتری به شما بده مدنظر قرار خواهد گرفت.
  2. نمره هر درسی با نمرات دانش‌آموزهای همون سال تراز می‌شه. یعنی ممکنه مثلا نمره 18.5 در درس ادبیات در کنکور 1404 با نمره 20 ادبیات کنکور 1403 در نهایت ترازهای یکسانی بدن.

با توجه به این 2 نکته پیشنهاد می‌کنیم حتی دروسی که در اونها نمره 20 گرفتید رو هم ترمیم کنید.

ترمیم معدل نظام قدیم برای کنکور 1403

افراد زیادی وجود دارن که نظام قدیم به حساب میان، مثلا کسی که در سال 94 فارغ التحصیل شده یعنی در نظام آموزشی جدید درس نخونده. یا حتی کسی که در کنکور 1401 شرکت کرده، که در اون زمان دروس عمومی هم بخشی از کنکور بودن. به هر شکلی این افراد تصمیم گرفتن که در کنکور 1403 شرکت کنن.

حالا سوالی که وجود داره این هست که ترمیم کردن نمرات برای این افراد به چه شکلیه؟ باید چه دروس و چه نمراتی رو ترمیم کنن؟

شرایط ترمیم معدل برای بچه های نظام قدیم دقیقا مثل افرادیه که تغییر رشته دادن. یعنی باید حتما برای ترمیم تمام دروس اون رشته‌ای که می‌خوان کنکورش رو بدن ثبت نام کنن.

زمان ثبت نام برای ترمیم معدل کنکور 1403

تقریبا هر سال ثبت نام از اواسط بهمن شروع می‌شه و تا اواسط اسفند ماه ادامه داره. یعنی در سال 1402 این فرآیند از 15 بهمن آغاز شده و قرار هست که تا 19 اسفند ادامه داشته باشه.

پیشنهاد ما به شما اینه که حتما ثبت نام خودتون رو در روزهای ابتدایی انجام بدید. تا هم بعدها این موضوع رو فراموش نکنید و هم در روزهای آخر با شلوغی و مشکلات سایت مواجه نشید. همچنین اگر متوجه شدید که مدارک شما مشکلی دارن زمان کافی رو دارید تا مشکل رو برطرف کنید.

هزینه ترمیم نمرات و معدل

قطعا می‌دونید که هرسال برای ترمیم نمرات نیاز هست که هزینه‌ای رو به آموزش و پرورش پرداخت کنید. اما این هزینه در هر سال و با توجه به شرایط هر فرد، متفاته. مثلا هزینه این کار در شهرهای کوچیک تر و مناطق محروم خیلی کمتره.

زمانی که شما برای ثبت نام به سایت my.medu.ir مراجعه می‌کنید، با توجه به منطقه‌ای که 2 سال آخر تحصیل خودتون رو در اون گذروندید، این هزینه مشخص خواهد ‌شد. در حال حاضر بازه قیمتی ترمیم کردن هر درسی بین 20 تا 110 هزارتومن و به صورت متوسط 50 تومن هست. اما قیمت دقیق این هر درسی با توجه به مواردی که گفتیم تعیین می‌شه.

اگر در جلسه ترمیم نمره غیبت کنم چه اتفاقی میوفته؟

اگر شما برای یک درس به هر دلیلی نخواید یا نتونید که در جلسه ترمیم نمره شرکت کنید، مشکلی پیش نمیاد و نمره قبلی شما در نظر گرفته می‌شه.

اما نکته مهم اینجاست که با غیبت در جلسه دیگه حق ترمیم معدل در دفعات بعدی رو نخواهید داشت!

برای این که با غیبت در جلسه ترمیم معدل مشکل پیش نیاد حتما یک دلیل موجه و قابل قبول مثل گواهی پزشکی رو به حوزه امتحانی خودتون ببرید تا غیبت شما موجه بشه و برای ترمیم معدل‌های بعدی مشکلی نداشته باشید.

شرایط انصراف از ترمیم معدل

گاها پیش میاد که یک داوطلب به هر دلیلی بعد از ثبت نام تمایل خودش رو برای ترمیم معدل از دست می‌ده. در این شرایط شما باید انصراف خودتون رو ثبت کنید تا امکان ترمیم معدل های بعدیتون سوخت نشن. برای این کار باید یا به سایت my.medu.ir یا به یکی از مدارس بزرگسالان شهر خودتون برید و انصراف خودتون رو به شکل کتبی ثبت کنید تا دیگه مشکلی پیش نیاد.

چندبار میشه ترمیم معدل انجام داد؟

اگر شما در کنکور 1402 ترمیم معدل انجام دادید و در حال حاضر هم پشت کنکوری 1403 هستید، این اجازه رو دارید که باز هم یک بار دیگه این کار رو انجام بدن. اما به صورت کلی دفعات مجاز برای ثبت نام و انجام ترمیم نمره برای سایر داوطلب ها بعد از قبولی در در امتحان نهایی اون درس فقط 1 باره.

پس اگر به هر دلیلی نشد یا نخواستید در جلسه ترمیم معدل شرکت کنید حتما طبق 2 مورد بالا کارهایی که گفتیم رو انجام بدید تا این 1 شانس هم از شما گرفته نشه.

تاریخ برگزاری امتحانات ترمیم معدل نهایی کیه؟

ترمیم نمرات نهایی هر سال فقط و فقط در خرداد ماه برگزار می‌‌‌شن. درسته که در در ماه هم امتحانات نهایی برای بچه هایی که در شهریور قبول نشدن برگزار می‌شه؛ اما ترمیم کردن این نمرات فقط در خرداد ماه ممکنه. پس حتما سعی کنید برنامه‌ خودتون رو طوری بچینید که در این زمان نمره خودتون رو به شکلی که قصد دارید ترمیم کنید.

دروس ترمیم معدل برای هر رشته شامل چه دروسی می‌شه؟

برای هر رشته یک سری دروس از سال دوازدهم مشخص شدن که می‌تونید برای ترمیم اونها اقدام کنید.

دروس قابل ترمیم دوازدهم تجربی

دروس قابل ترمیم دوازدهم تجربی
دروس قابل ترمیم دوازدهم تجربی

لیست دروس قابل ترمیم دوازدهم ریاضی

درس های قابل ترمیم دوازدهم ریاضی
درس های قابل ترمیم دوازدهم ریاضی

دروس قابل ترمیم دوازدهم انسانی

لیست دروس قابل ترمیم دوازدهم انسانی
لیست دروس قابل ترمیم دوازدهم انسانی