بی‌دقتی در آزمون: راهکارهای عملی برای رفع بی‌دقتی

کاهش بی‌دقتی در آزمون ها + راهکارهای عملی برای رفع بی‌دقتی

چه راهکارهایی باعث کاهش بی‌دقتی در آزمون می‌شن؟ چطور می‌شه با دقت بیشتری به سوالات آزمون ها و حتی کنکور جواب داد؟ آیا می‌شه بی‌دقتی رو به صفر رسوند؟

این ها همگی سوالاتی هستن که شما از ما می‌پرسید. احتمالا برای همه شما پیش اومده که وقتی دارید آزمون های خودتون رو تحلیل می‌کنید می‌بینید که واقعا جواب بعضی تست ها چقدر ساده بودن. یا حتی چه چیزهای پیش پا افتاده ای رو از قلم انداختید که اگر بهشون دقت می‌کردید می‌تونستید درصد و تراز خودتون رو بالا ببرید.

همه این مشکلات بالا به دلیل بی‌دقتی به وجود میان. و ما امروز توی کیمیاگرخونه میخواییم راجع به این صحبت کنیم که چطور این بی دقتی ها رو کاهش بدیم.

در ادامه با نظرات اولین مدرس شیمی کنکور و المپیاد، مهدی توکل که کار خودش رو از سال 1376 در مدرس علامه حلی تهران استارت زده، و همچنین علی رستمی رتبه 40 کنکور تجربی سال 96 و دانشجوی پزشکی دانشگاه شهید بهشتی قصد داریم راهکارهایی رو بهتون معرفی کنیم که باعث کاهش بی‌دقتی در سال کنکور می‌شن.

بی دقتی رو می‌شه به 2 نوع میشه تقسیم کرد:

  1. بی دقتی های محاسباتی
  2. سایر بی دقتی ها

امروز در مورد بی دقتی های نوع دوم باهاتون حرف می‌زنیم:

بی دقتی رو با ضعف علمی اشتباه نگیرید

خیلی اوقات شما یک موضوع یا مبحث کتاب رو از پایه به درستی بلد نیستید و دقیقا به تست اون در آزمون ها هم اشتباه جواب می‌دید.

زمانی که در حال تحلیل تست های اون آزمون هستید با خودتون می‌گید: “این که همون نکته ای بود که خونده بودمش”. و تصور می‌کنید که دچار بی‌دقتی شدید. اما فراموش نکنید که این بی‌دقتی نیست بلکه شما اون بخش از درس رو به درستی بلد نیستید.

حتی در آزمون ها هم ممکنه وقتی یک داوطلب درسی رو 75% می‌زنه، میزان دانشش 100% باشه و دلیل کم شدن درصدش بی‌دقتی در آزمون باشه. اما در مقابل فرد دیگه‌ای که همین درصد رو در آزمون کسب کرده، به علت ضعف علمی نتونسته باشه به درصد 100 آزمون برسه. درسته که هردوی اونها به یک میزان به سوالات اون درس در آزمون جواب دادن، اما مشکل اونها کاملا باهم دیگه متفاوته.

در ادامه هم قراره راهکارهایی رو برای کاهش بی‌دقتی در آزمون معرفی کنیم:

چرا ساده ترین سوالات آزمون رو غلط میزنم؟

به صورت کلی معمولا مطالبی که داوطلب ها اونهارو مطالعه می‌کنن با توجه به میزان یادگیریشون 3 دسته می‌شه:

  1. مطالبی که 100 درصد روی اونها مسلط هستید. به احتمال خیلی زیاد در حل این دسته سوالات دچار بی‌دقتی در آزمون نمی‌شید.
  2. مطالبی که حدودا 70 تا 80% روی اونها تسلط دارید. این موضوع که در حل این تست های این دسته از مطالب چطور عمل کنید، تا حد خیلی زیادی به جو جلسه و همچنین میزان استرس و اضطراب شما بستگی داره. به شکلی که اگر شرایط خوبی داشته باشید سوالاتشون رو درست جواب می‌دید و اگر برعکسش باشه احتمالا به جواب درست نمی‌رسید.
  3. مطالبی که به کل اونهارو بلد نیستید.

آیا احتمال بی‌دقتی در آزمون در یک درس خاص وجود داره؟

برای کاهش بی‌دقتی در آزمون نیازه که بدونید معمولا اکثر بچه ها توی یک سری موضوعات خاص بی دقتی می‌کنن. به این شکل که مثلا ممکنه یک فرد اکثر اوقات در تست های اسید و باز شیمی بی‌دقتی داشته باشه اما شخص دیگه‌ای در مباحث شیمی آلی چالش داشته باشه.

دلیل بی دقتی در آزمون چیه؟

ژامپیا ژِی، توی یکی از تئوری هاش می‌گه که: “ذهن انسان معمولا چیزی که برای بدیهی باشه رو در نظر نمی‌گیره.”

در واقع ذهن ما می‌تونه از داده های نسبتا درست، نتیجه گیری های درست یا غلط بکنه. یعنی ممکنه شما تستی رو در سوالات آزمون ببینید و دقیقا جوابش از شدت ساده بودن حتی نیاز به فکر هم نداشته باشه اما اون رو نادیده بگیرید و حتی حلش نکنید چون فکر می‌کنید که احتمالا اون سوال یک دام تستی داره!

آیا تسلط کم می‌تونه باعث بی‌دقتی در آزمون بشه؟

قطعا می‌تونه. خیلی از دانش آموز ها مطالب رو در ذهن خودشون دارن اما به شکلی که باید به مفاهیم مسلط نیستن. به همین دلیل معمولا نمی‌تونن به شکل کامل و تا انتها به یک تست یا سوال جواب بدن، چون در طی حل کردنش به مشکلاتی برمی‌خورن که به دلیل عدم تسلط به اون مبحث قادر نیستن که مشکل رو تشخیص بدن و بفهمن که کجای مسیرشون اشتباه یا ناقصه.

یا حتی ممکنه وقتی که یک بخش از کتاب رو به درسی بلد نیستید بتونید به سوالات خیلی سطح بالای اون جواب بدید. اما وقتی نوبت به موضوعات کاملا ساده و پایه ای می‌شه، لنگ بزنید و نتونید به حواب درس برسید. دقیقا همینجاست که بی‌دقتی دامنتون رو می‌گیره.

با چه راهکاری بی‌دقتی در آزمون رو کاهش بدیم؟

از نظر مهدی توکل مدرس شیمی کنکور و المپیاد یکی از بهترین راهکارهای کاهش بی‌دقتی در آزمون ها که روی تعداد خیلی زیادی از دانش آموزهاش هم جواب داده روش پنچرگیری هست.

حتی علی رستمی رتبه 40 تجربی و دانشجوی پزشکی شهید بهشتی هم تونست در زمانی که برای کنکور آماده می‌شد از این روش استفاده کنه و به نتیجه برسه.

روش پنچرگیری چیه؟ و چطور باعثت کاهش بی‌دقتی می‌شه؟ شما در روش پنچرگیری باید تست های غلط خودتون رو جدا کنید و یک مجموعه سوال ازشون بسازید. در دفعات بعدی که خواستید در یک مبحث یا درس مجددا تست بزنید، بجای زدن کل تست ها از ابتدا، تست های غلط خودتون رو چندین بار می‌زنید.

چطور با مرور قبل از آزمون بی دقتی رو کاهش بدیم؟

برای کاهش بی‌دقتی در آزمون بهترین کار ممکن اینه که دقیقا در روزهای قبل از آزمون ها در مرورهاتون به جای زدن کل تست های یک کتاب، از گنجینه تست های غلطتون استفاده کنید. یعنی تستها و سوالاتی که در حلشون مشکل داشتید و مارک کرده بودید. همچنین باز هم از تست های طبقه بندی شده بیشتری در همون مباحث استفاده کنید.

آیا تست زیاد بی دقتی در آزمون رو کاهش میده؟

یکی از راهکارهای خوب دیگه برای کاهش بی‌دقتی در آزمون حل کردن طیف مختلفی از سوالات هست. شما با حل کردن سوالات آسون، متوسط و سخت اون هم به تعداد زیاد، دیگه با بخش خیلی زیادی از سوالات آشنایی دارید و دام هاشون رو می‌شناسید. همین موضع بی‌دقتی شمارو تا حد خوبی کاهش می‌ده.

برای این کار می‌تونید از برای این کار می‌تونید از کتاب های 3 سطحی قلمچی برای دروس مختلف استفاده کنید.

اهمیت انتخاب منبع درست در کاهش بی دقتی

نکته مهمی که وجود داره این هست که دانش آموزها تصور می‌کنن تمام منابع و کتاب های آموزشی بازار برای استفاده در سال کنکور مناسب هستن. در حالی که تعداد زیادی از اونها به درستی خیلی از مطالب رو آموزش ندادن، یا حتی تست های درست و استانداردی ندارن.

همین موضوعات هم باعث می‌شن که شما برخی مباحث رو از پایه اشتباه یاد بگیرید، نتونید به راحتی اونهارو از ذهنتون پاک کنید یا با روش های درست جایگزینشون کنید و در نهایت به صورت ناخواسته دچار بی‌دقتی در آزمون بشید‌.

برای حل این مشکل حتما از یک استاد یا دبیر شیمی که از نظر علمی کاملا قبولش دارید راهنمایی بگیرید. ازش بپرسید که با توجه به سطح شما و هدفی که در اون درس دارید چه کتاب و منبعی رو به شما پیشنهاد می‌ده.

آیا کتاب های سطح بالا و سخت به رتبه برتر شدن کمک میکنن؟

خیلی از اوقات نه! کتاب سخت و سطح بالا زمانی می‌تونه به پیشرفت شما کمک بکنه که با سطح علمی شما همخوانی داشته باشه. اگر شما دانش آموز واقعا قوی ای در یک درس باشید، بله قطعا این کتاب ها چیزهای خیلی زیادی رو برای آموزش به شما در خودشون دارن.

اما اگر سطح ضعیف، متوسط یا متوسط رو به بالا دارید بهتره از کتاب هایی استفاده کنید که گام به گام پیش رفته باشن و بتونن به مرور سطح درسی شمارو بهبود ببخشن.

کتاب هایی که پیچیدگی خیلی زیادی داشته باشن شمارو گیج می‌کنن، در نتیجه رر حل سوالات آزمون ها و کنکور با چالش برخورد می‌کنید و حس می‌کنید که به‌ بی‌دقتی در آزمون دچار شدید.

استفاده از تست های تالیفی کار درستیه؟

معمولا تست های تالیفی تست های چندان مناسبی برای سنجش یادگیری و تست زنی نیستن. بهتره بجای استفاده از تست های مولفین، از تست های رسمی تر مثل سوالات کنکورهای سراسری، المپیاد ها و… استفاده کنید.

به این دلیل که این دسته از سوالات حداقل یک دور توسط تعداد مشخصی از افراد خبره در اون زمینه بررسی شدن و استاندارد بودن اونها تایید شده. با این راهکار می‌تونید مطالب رو به شکل خیلی بهتری در تست ها ببینید، حل کنید و بی‌دقتی در آزمون رو هم کاهش بدید.