استرس کنکور: تأثیر حرف و نظر دیگران در کنکور

تاثیر حرف و نظر دیگران در استرس کنکور
تاثیر حرف و نظر دیگران در استرس کنکور

یکی از عناصر جدانشدنی کنکور، استرس و اضطرابه که همیشه گریبان‌گیر دانش‌آموزهاست. به‌خصوص دانش‌آموزهای خوب و باپشتکار! در این مطلب توضیح می‌دیم که ریشه استرس کنکور چیه تا با شناختش، بتونید بهتر مدیریت و کنترلش کنید.

انتظارات: عامل اصلی استرس کنکور

حتماً براتون پیش اومده که دیگران شما رو با الفاظی مثل «دکتر» یا «مهندس» خطاب کنن و باعث بشن که استرس بگیرید و مضطرب بشید که نکنه نتونم دکتر یا مهندس بشم! درواقع، دانش‌آموزها استرس دارن چون می‌ترسن به اون چیزی که ازشون انتظار می‌ره نرسن. بنابراین، ریشه‌ اضطراب انتظاره. انتظاراتی که ما از خودمون داریم یا انتظاراتی که دیگران از ما دارن. مسلماً در شرایطی که انتظاری از ما وجود نداشته باشه، استرسی هم وجود نداره!

انتظارات ما از خودمون

همون‌طور که گفتیم، انتظار دو نوعه و اولین نوعش انتظار ما از خودمونه. مثلاً دانش‌آموزی که فکر می‌کنه لیاقت دکترشدن رو داره، درواقع با شناختی که از خودش و توانایی‌هاش کسب کرده، احساس می‌کنه که می‌تونه به این هدف برسه. این نوع انتظار گاهی محرک خوبی برای دستیابی به موفقیته و اثر مثبتی داره. این دانش‌آموز باید با یادگیری تکنیک‌های لازم و قرارگرفتن در مسیر مناسب، برای رسیدن به هدفش تلاش کنه، چون توانایی رسیدن بهش رو داره.

انتظارات دیگران از ما

اما انتظار نوع دوم، یعنی انتظار دیگران از ما، اغلب برای دانش‌آموزها مشکل‌ساز می‌شه و سخت‌تر می‌تونن کنترلش کنن. درواقع انتظار دیگران از ما هم زمانی ایجاد می‌شه که اون‌ها توانایی‌ و زمینه‌ای رو در ما می‌بینن که احساس می‌کنن می‌تونیم موفق بشیم. البته باید این نکته رو هم یادآوری کنیم که گاهی اوقات، افرادی که ما رو دوست دارن، نسبت به ما دچار اشتباهات شناختی ناشی از دوست‌داشتن می‌شن و ما رو از اون‌ چیزی که هستیم، توانمندتر یا باهوش‌تر می‌بینن! به‌جز این موارد، دیگران اغلب متناسب با توانایی‌هایی که در ما می‌بینن، ازمون انتظار دارن. پس یادتون باشه که انتظار دیگران ازتون، نباید باعث ایجاد اضطراب در شما بشه، چون حتماً توانایی‌ای در شما وجود داره که این انتظار رو ایجاد کرده.

نکته‌ آخری که باید بگیم اینه که ما همیشه فارغ از نتیجه تلاش می‌کنیم. یعنی مهم نیست که نتیجه چی می‌شه، ولی مطمئنیم که اگه فرایند درست باشه، نتیجه‌ای که ازش به‌ دست میاد هم درسته. 

برای مقابله با استرس در کنکور چه کار کنیم؟

همون طور که بالا گفتیم ممکنه این اضطراب در کنکور از سمت خودمون یا دیگران باشه. در کل دونستن این نکته ضروریه که انتظارات اگر به جا و درست و بر مبنای واقعیت های رفتاری ما باشن، نباید در ما اضطراب ایجاد کنن. چون ما پتانسیل دست یابی به اون هدف رو داریم. اما باید با ابزارهای مناسب رسیدن به اون هدف رو برای خودمون فراهم کنیم.

برای مثال: در فرایند کنکور ما پتانسیل پزشکی رو در خودمون دیدیم و دیگران هم این مسئله رو تایید می کنن.(بدون خطای شناختی) پس انتظار ما از خودمون درسته. اما باید با ابزارهای درست مثل :یاد گیری نحوه تست زدن، برنامه ریزی، هدف گذاری درست ،مهارت آزمون دادن، بتونیم به هدفمون برسیم. با این وجود اگر همچنان ما از استرس رنج می بریم می‌تونیم با استفاده از تکنیک هایی مثل: تنفس دیافراگمی، ذهن آگاهی و یا تکنیک های ریلکسیشن به آرامش روانی خودمون کمک کنیم.

و در مراحل بالاتر با مراجعه به یک مشاور تحصیلی و یا روانشناس می تونید اضطراب رو کنترل کنید. مشاوران مجموعه ما آماده کمک به شما در تمامی ابعاد هستند.